Pytania i odpowiedzi 

Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami jakie przygotowaliśmy dla prosumentów! Wybierz odpowiednią kategorie i sprawdź szczegóły.

Ogólne informacje

Jest to Odbiorca końcowy/Klient, który:

  • wytwarza energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji,
  • jeśli jest Odbiorcą innym niż gospodarstwo domowe, to wytwarzanie energii elektrycznej nie może stanowić przeważającej części tej działalności gospodarczej,
  • posiada mikroźródło o mocy nie przekraczającej 50 kW.

Jest to instalacja odnawialnego źródła energii ( np. fotowoltaika) o:

  • łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączonej do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV,
  • mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.

Wyróżniamy dwa modele rozliczeń:

Możesz dokonać zmiany, wypełniając formularz lub kontaktując się z nami poprzez:

Sprawdź, co jeszcze możesz załatwić bez wychodzenia z domu. Wypełnij formularz

 

Ważne!
Zgodnie z Taryfą Operatora dostępną tutaj 

  • o zmianę grupy fakturowej/cyklu rozliczeniowego możesz wystąpić nie częściej niż raz na 12 miesięcy. 
  • opłaty dystrybucyjne mogą się różnić w zależności od dokonanej zmiany.

Zmiana zgłaszana jest do Operatora Systemu Dystrybucyjnego/PGE Dystrybucja S.A. i obowiązywać będzie od daty przez niego wskazanej.

 

W takiej sytuacji sposób rozliczania prosumenta nie zmienia się. Należy jednak mieć na uwadze, że moc instalacji odnawialnego źródła energii po modernizacji, nie może być wyższa niż 50 kW.


Ważne! Jeśli zwiększysz moc swojego mikroźródła powyżej 10 kW – zmienimy Ci również współczynnik bilansowania z 0,8 na 0,7

Nie. Zmiana grupy taryfowej przez prosumenta dotychczas rozliczanego w oparciu o system opustów nie powoduje konieczności zmiany sposobu rozliczenia.

Nie. Zmiana odbiorcy źródła wytwórczego, dotychczas rozliczanego w systemie opustów, nie spowoduje  zmiany sposobu rozliczeń. Nowy odbiorca będzie mógł być nadal rozliczany w systemie opustów.

 

Jeśli zauważysz, że Twoja mikroinstalacja fotowoltaiczna wyłącza się lub działa niestabilnie przeczytaj poradnik Operatora dostępny na stronie: pgedystrybucja.pl/strefa-klienta/informacje-dla-konsumenta/poradnik-dla-prosumenta

Polega na rozliczaniu energii wprowadzonej i pobranej, gdzie ilość energii zbilansowanej wyliczana jest dla każdej godziny oddzielnie. W tej metodzie odejmuje się  ilość energii wprowadzonej do sieci od ilości energii pobranej. Na podstawie sumy tak obliczonych różnic wystawiane są rozliczenia. Za bilansowanie godzinowe odpowiedzialny jest Operator Systemu Dystrybucyjnego.

Dedykowany raport dotyczący danych pomiarowych godzinowych możesz pobrać za pomocą serwisu eBOK.

Ważne! Raport może być przesłany jedynie w formie elektronicznej.  

Instalacja fotowoltaiczna wyprodukowaną energię kieruje od razu do Twojej nieruchomości, gdzie zużywasz ją na bieżąco w proporcji 1:1 (bez potrącenia) i to jest właśnie autokonsumpcja. 

  • Jeśli ilość produkowanej energii przekracza  Twoje aktualne zapotrzebowanie, to jej nadwyżka kieruje się w stronę licznika i zostaje zarejestrowana przez licznik jako „energia wprowadzona do sieci”. 
  • Jeśli bieżąca produkcja własna jest niewystarczająca, brakująca część jest pobierana  z sieci i rejestrowana przez licznik jako „energia pobrana z sieci”. 

Ważne! Ze względu na to, że licznik mierzy jedynie nadwyżkę energii produkowanej przez Twoją instalację (część produkcji, której nie zużyjesz na bieżąco), ilość wprowadzonej energii zarejestrowanej na liczniku będzie zawsze mniejsza niż na inwerterze/aplikacji, który prezentuje całość produkcji.

Jeśli chcesz otrzymywać swoje faktury elektronicznie, to aktywuj usługę PGE eFaktura. Szczegółowe informacje - https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/pge-efaktura

Należności wynikające z faktur to nie tylko koszty zakupu energii elektrycznej. Niezależnie od wyniku rozliczenia wynikającego z bilansowania energii, do zapłaty pozostają jeszcze opłaty stałe wynikające z Taryfy Operatora Systemu Dystrybucyjnego - https://pgedystrybucja.pl/o-spolce/dzialalnosc/przydatne-dokumenty

Jest to sprzedaż energii wytworzonej przez prosumenta energii odnawialnej albo prosumenta zbiorowego energii odnawialnej innym użytkownikom systemu na podstawie umowy.  Umowa ta określa warunki dotyczące zautomatyzowanego wykonania transakcji i płatności za nią bezpośrednio między stronami tej umowy albo za pośrednictwem, będących stroną trzecią użytkownika systemu lub spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu Ustawy [1].

 

Ważne! Energię sprzedawaną w ramach partnerskiego handlu energią może zakupić zarówno inny prosument indywidualny lub zbiorowy, jaki i odbiorca  nie posiadający mikroinstalacji.

 

[1] art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 380)

Jeśli jesteś stroną umowy w ramach partnerskiego handlu energią, masz obowiązek pisemnie informować nas o:

  • zawarciu umowy w ramach partnerskiego handlu energią – pobierz wzór 
  • ilości prądu, który został kupiony na podstawie tej umowy do 10. dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym kupiłeś lub sprzedałeś energię w ramach Partnerskiego handlu energią z OZE. Plik do wypełnienia znajdziesz tutaj - pobierz plik

Taki dokument wydaje Operator Systemu Dystrybucyjnego PGE Dystrybucja S.A. Żeby go uzyskać wypełnij wniosek (pobierz plik -https://pgedystrybucja.pl/content/download/7444/file/wniosek-o-wydanie-zaswiadczenia-potwierdzajacego-przylaczenie-mikroinstalacji-dla-prosumenta-moj-prad.pdf ) i złóż u Operatora.

Skontaktuj się ze swoim Operatorem Systemu Dystrybucyjnego PGE  Dystrybucja S.A. i zapytaj o możliwości techniczne planowanych prac. Na stronie internetowej OSD znajdziesz potrzebne informacje, zapoznaj się z nimi - https://pgedystrybucja.pl/przylaczenia/przylaczenia-online/aktualizacja-danych-w-zakresie-istniejacej-mikroinstalacji

To suma wszystkich składników faktury wraz z opłatami dystrybucyjnymi, podzielona przez ilość zużytych kWh w danym okresie rozliczeniowym.

Jeśli nie zgłaszałeś do nas aktualizacji danych umownych, to dane techniczne prezentowane są tylko w Załączniku nr 1 do Twojej umowy1. Tutaj - pobierz plik znajdziesz instrukcję gdzie są te dane techniczne.

Jeśli składałeś do nas wniosek o zaktualizowanie swoich danych to ich aktualne wartości znajdziesz w aneksie do umowy lub w piśmie potwierdzającym wykonanie zgłoszonej przez Ciebie zmiany.

Ważne: O wszystkich zmianach:

  • umownych  ( np. zmiana grupy taryfowej, fazowości),
  • związanych z układem pomiarowym ( np.  zmiana lokalizacji licznika),
  • danych teleadresowych,

powinieneś nas poinformować.

 

1Załącznik nr 1 - Warunki świadczenia usługi kompleksowej sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci OSD z mikroinstalacji dla Prosumenta.

Jeśli w ramach oferty Fotowoltaika z PGE zamontowaliśmy Ci instalację fotowoltaiczną, to reklamację instalacji możesz złożyć korzystając z formularza - https://www.gkpge.pl/pv-serwis

Jeśli instalację montowała inna firma - skontaktuj się z nią.

Po zmianie umowy nadaliśmy Ci nowy numer Klienta i numer konta bankowego do wpłat. 

Jeśli nadal chcesz korzystać z serwisu PGE eBOK musisz dodać nowe konto do profilu PGE eBOK:

  • zaloguj się na www.ebok.gkpge.pl,
  • wejdź w „Zarządzanie kontami”,
  • kliknij „Dodaj konto” i postępuj zgodnie z instrukcją.

Prosument nie może korzystać z licznika przedpłatowego, ponieważ służy on do opłacania energii z góry. Zamiast tego używa licznika dwukierunkowego, który pozwala oddawać nadwyżkę wyprodukowanej energii z OZE do sieci i pobierać ją w razie niedoboru.

Rozliczenia w modelu net-metering

Net-metering to sposób rozliczeń prosumentów, z którego korzystają klienci, którzy zgłosili przyłączenie mikroinstalacji przed 1.04.2022 roku. Polega na rozliczaniu energii wyprodukowanej w Twojej mikroinstalacji z energią zużytą przez Ciebie w danym okresie rozliczeniowym.

Energia wytworzona rozliczana jest ilościowo. Z nadwyżek energii wprowadzonej do sieci możesz odebrać:

  • 0,8 z każdej wprowadzonej 1 kWh - dla instalacji o mocy do 10 kW lub,
  • 0,7 z każdej wprowadzonej 1 kWh - dla instalacji o mocy powyżej 10 kW.

Przygotowaliśmy dla Ciebie ulotkę o podstawowych zasadach rozliczania prosumentów w modelu net – metering.  Sprawdź - pobierz plik

Z modelu net-metering możesz skorzystać, jeżeli złożyłeś wniosek o przyłączenie swojej mikroinstalacji:

  • do 31.03.2022 r. lub
  • do 31.12.2023 r. i do 31.03.2022 r. zawarłeś z Jednostką Samorządu Terytorialnego umowę w ramach dofinansowania z regionalnego programu operacyjnego

 

Ważne ! W przypadku skorzystania z tzw. Programów parasolowych do zastosowania rozliczenia w modelu net-metering konieczne było złożenie swojemu Sprzedawcy stosownego Oświadczenia. Takie oświadczenie  należało złożyć do 31.12.2023 r.

Jeśli nie zużyjesz energii wyprodukowanej przez Twoją mikroinstalację na swoje bieżące potrzeby, odłożymy ją do Twojego wirtualnego magazynu energii.

Ważne! Nadwyżki energii  z Wirtualnego Magazynu Energii możesz wykorzystać przez okres następnych 12 miesięcy. Po tym okresie energia nie podlega odbiorowi.

Od 1 kwietnia 2022 r. nie prezentujemy już informacji dotyczących wskazań licznika. Zmiana ta jest spowodowana przejściem na rozliczenia prowadzone na podstawie danych po sumarycznym godzinowym bilansowaniu.

Jeśli jest to możliwe bilansowanie energii następuje wyłącznie „wewnątrz” strefy. To znaczy, że pobór bilansujemy nadwyżką zarejestrowaną w tej samej strefie. Jeśli jednak po takim bilansowaniu „wewnętrznym” okaże się, że w jednej strefie nadal dysponujesz nadwyżką energii, natomiast w drugiej strefie znajduje się jej niedobór, wtedy brakujące kWh zostają przeniesione między  strefami. Te przeniesione kWh także zostaną rozliczone zgodnie ze współczynnikiem bilansowania w kolejnym kroku, ale to potrącenie jest wykonywane wyłącznie jednorazowo.

Tak. Prosument dotychczas rozliczany w systemie opustów może wystąpić o zmianę sposobu rozliczenia na model net-billing. W tym celu powinien nie później niż 21 dni przed początkiem kolejnego kwartału, złożyć pisemne oświadczenie do sprzedawcy energii elektrycznej o skorzystaniu z zasad prowadzenia rozliczeń wartościowych (model net-billing). Wzór oświadczenia znajdziesz tutaj - pobierz plik

Ważne! Zasady prowadzenia rozliczeń wartościowych stosuje się od pierwszego dnia kolejnego kwartału, lecz nie wcześniej niż od 1 lipca 2022 r., przez okres 15 lat.  Okres ten jest skrócony o czas korzystania przez tego prosumenta energii odnawialnej z rozliczeń prowadzonych w systemie opustów. Po przejściu na rozliczanie w modelu net-billing nie możesz wrócić do modelu net-metering.

Rozliczenia w modelu net-billing

Od 1 lutego 2025 roku, zgodnie z nowelizacją Ustawy OZE[1], wartość depozytu prosumenckiego jest zwiększona o 23%. Oznacza to, że rynkowa cena energii jest mnożona przez współczynnik 1,23, co już uwzględniamy na fakturach.

[1] art. 31 ustawy z dnia 27 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw.

Net-billing to model rozliczeń zgodnie z którym, Twoją nadwyżkę energii wprowadzonej do sieci przeliczamy na złotówki.

Nadwyżki energii odkładamy i rozliczamy na depozycie prosumenckim.

Przygotowaliśmy dla Ciebie ulotkę* o podstawowych zasadach rozliczania prosumentów w modelu net – billing. Sprawdź - pobierz plik

*Ulotka zawiera treści zgodne ze stanem  prawny na 26.12.2024 r. - pracujemy nad jej aktualizacją

To wirtualny rachunek, na którym gromadzone są środki pieniężne pochodzące ze sprzedaży energii elektrycznej wyprodukowanej przez prosumenta i wprowadzonej do sieci w systemie net-billingu.

Depozyt prosumencki w net-bilingu jest rozliczany w następujący sposób:

  1. Gromadzenie środków pieniężnych – Nadwyżka energii elektrycznej wyprodukowanej przez prosumenta i wprowadzonej do sieci jest przeliczana na wartość pieniężną według rynkowej ceny energii (RCEm lub RCE). Ta kwota tworzy depozyt prosumencki.
  2. Wykorzystanie depozytu – Zgromadzone środki pieniężne można wykorzystać do pokrycia kosztów energii pobranej z sieci. Depozyt pomniejsza kwotę do zapłaty na fakturze.Depozyt z miesiąca „n”jest wykorzystywany w rozliczeniu dopiero od miesiąca „n+1”. Depozyty prosumenckie nie rozliczają kosztów zakupu energii wstecz, lecz tylko w przyszłych okresach. Zatem energia wyprodukowana w styczniu będzie mogła pokryć koszty zakupu energii w lutym bądź kolejnych miesiącach, nigdy w miesiącach wcześniejszych, niezależnie od okresu rozliczeniowego. Z depozytu prosumenckiego nie możemy rozliczyć opłaty handlowej i opłat dystrybucyjnych.
  3. Czas na rozliczenie depozytu – Środki pieniężne zgromadzone w depozycie prosumenckim można wykorzystać przez okres 12 miesięcy od momentu ich naliczenia.
  4. Zwrot nadpłaty z depozytu - Po okresie 12 miesięcy niewykorzystana nadwyżka zgromadzonej energii uznana jako nadpłata będzie zwrócona na konto. Jednak zwrot nie może przekroczyć 20% (przy rozliczeniu w oparciu o RCEm) oraz 30% (przy rozliczeniu w oparciu o RCE*) wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w danym miesiącu kalendarzowym. Nadpłata będzie zwrócona w terminie maksymalnie do końca 13. miesiąca po miesiącu, w którym została wygenerowana.

** RCEm - Rynkowa Cena Energii elektrycznej miesięczna *** RCE - Rynkowa Cena Energii godzinowa

[1] art. 40 ust. 1a, Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii

Tak, nadpłata z depozytu będzie zwracana. Jeżeli prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej, w ramach rozliczenia nie wykorzysta zgromadzonych dla danego miesiąca kalendarzowego środków odpowiadających wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w tym miesiącu w okresie 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych, to niewykorzystane środki stanowią nadpłatę, która jest zwracana prosumentowi energii odnawialnej, prosumentowi zbiorowemu energii odnawialnej lub prosumentowi wirtualnemu energii odnawialnej przez sprzedawcę, o którym mowa w Ustawie[1] terminie nie dłuższym niż do końca 13. miesiąca następującego po danym miesiącu.

Wysokość zwracanej nadpłaty nie może przekroczyć 20% dla RCEm i 30% dla RCE wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty. 

[1] art. 40 ust. 1a, Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii

RCE: Jest to dynamiczna cena energii, która zmienia się co godzinę i jest publikowana przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE). Oznacza to, że prosumenci są rozliczani na podstawie rzeczywistych godzinowych notowań ceny energii elektrycznej. 

RCEm: Jest to średnia miesięczna cena energii, która jest publikowana raz w miesiącu przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE). Wartość RCEm jest obliczana na podstawie średnich cen energii z całego miesiąca.

Prosumenci z instalacją przyłączoną do 30 czerwca 2024 roku, od 1.02.2025 rozliczani są wg RCEm (Rynkowa miesięczna cena energii elektrycznej). Ci Prosumenci Mogą jednak złożyć oświadczenie o zmianie sposobu rozliczeń z RCEm na RCE (Rynkowa cena energii elektrycznej). Zmianę tą wprowadzimy od pierwszego miesiąca kalendarzowego, który nastąpi po miesiącu, w którym złożono oświadczenie.

Wzór oświadczenia o chęci zmiany sposobu rozliczeń z RCEm na RCE można pobrać tutaj.

Ważne! Po wyborze rozliczenia godzinowego (RCE), nie ma możliwości powrotu do rozliczenia na podstawie rynkowych cen z danego miesiąca (RCEm).

Faktury prognozowe i harmonogramy odczytów rozliczeniowych

Jest to przedział czasowy, za który dokonujemy Twojego rozliczenia. Podstawą do ich wyliczenia są dane odczytowe przekazywane przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

 

Przykład:

Jeżeli posiadasz harmonogram 03/09 wystawimy Ci rozliczenia za przedziały czasowe:

  • od 1.10 do 31.03,
  • od 1.04 do  30.09.

Zmieniliśmy harmonogram, aby przyspieszyć wysyłkę Twoich rozliczeń. Do 30.06.2024 roku wszyscy prosumenci posiadający cykl odczytowy sześciomiesięczny byli rozliczani wg. harmonogramu z odczytami na koniec czerwca i grudnia. Powodowało to kumulację rozliczeń 2 razy do roku i związane z tym ryzyko występowania opóźnień w fakturowaniu. Po wprowadzeniu zmian w harmonogramach, rozliczamy prosumentów równomiernie w ciągu roku. Pozwoli nam to na szybkie wystawienie rozliczenia każdemu prosumentowi.

Kwalifikację do danego harmonogramu dla istniejących umów prosumenckich ustaliliśmy na podstawie miesiąca, w którym OSD przyłączył mikroinstalację do sieci.

Nie możesz zmienić harmonogramu. Harmonogram został ustalony przez nas w taki sposób aby przyspieszyć wysyłkę rozliczeń dla wszystkich prosumentów. Jeśli chcesz aby Twoje rozliczenia były wykonywane w innym terminie niż w obecnym harmonogramie możesz zmienić cykl rozliczeniowy na 1-miesięczny lub 2- miesięczny.

Cykl rozliczeniowy możesz zmienić wypełniając formularz - https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/dokumenty-i-formularze/formularz-zmiany-danych-umowy

 

Ważne! Możesz wystąpić o zmianę cyklu rozliczeniowego nie częściej niż raz na 12 miesięcy [1] [1] pkt 2.3.2 TARYFY DLA USŁUG DYSTRYBUCJI ENERGII ELEKTRYCZNEJ PGE Dystrybucja S.A.

       Zmiana harmonogramów odczytowych nie wpływa  na zasady wykorzystania depozytu prosumenckiego (w przypadku rozliczeń w modelu net-biling).

Wystawiamy faktury za krótszy okres niż 6-cio miesięczny okres rozliczenia  jeśli:

a. musimy dokonać rozliczenia na dzień  wejścia w życie zmiany:

  •  cyklu rozliczeniowego,
  • grupy taryfowej,
  • mocy umownej dla taryfy inny niż Gx,
  • zmiany mocy mikroinstalacji   (zmiana współczynnika dla rozliczeń w modelu net-metering,
  • zmiany Płatnika w tym dopisanie drugiej strony Umowy,

 

b. zmieniliśmy CI harmonogram rozliczeń; pierwsza faktura rozliczeniowa w nowym harmonogramie będzie wystawiona za okres krótszy niż 6 miesięcy, ponieważ dla wszystkich klientów wystawiliśmy rozliczenie na 30.06.2024 r., a po tym terminie wdrażamy nowe harmonogramy odczytowe. Sprawdź pod adresem:  https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/dokumenty-i-formularze/formularz-prosument-harmonogram-rozliczeniowy) czy zmieniliśmy Ci harmonogram.

Zmiana harmonogramów odczytowych nie wpływa na zasady wykorzystania zmagazynowanej energii (w przypadku rozliczeń w modelu net-metering) lub depozytu prosumenckiego (w przypadku rozliczeń w modelu net-biling).

Zmiana harmonogramów odczytowych nie wpływa na zasady wykorzystania zmagazynowanej energii (w przypadku rozliczeń w modelu net-metering) lub depozytu prosumenckiego (w przypadku rozliczeń w modelu net-biling).

Pierwsza faktura rozliczeniowa w nowym harmonogramie będzie wystawiona za okres krótszy niż 6 miesięcy co wynika z faktu, że dla wszystkich klientów zostało wystawione rozliczenie na 30.06.2024 r., a po tym terminie zostaną wdrożone nowe harmonogramy odczytowe

 

Abonament naliczymy zgodnie z wybranym przez Ciebie okresem rozliczeniowym niezależnie za jaki okres wystawimy Ci rozliczenie.

Pozostałe opłaty zależne są od ilości zużytych przez Ciebie kWh

 

Przykład zmiany harmonogramu wraz z wystawieniem faktur prognozowych.

Mikroinstalacja został przyłączona do sieci OSD w dniu 23.04.2024 r., rozliczenia prowadzone są w cyklu sześciomiesięcznym. Rozliczenie mikroinstalacji będzie wyglądało następująco:

  1. Faktura rozliczeniowa za okres do 30.06.2024 r.
  2. Zmiana harmonogramu odczytowego na harmonogram 04/10.
  3. Faktura rozliczeniowa za okres 01.07.2024 r. do 31.10.2024 r. oraz 2 prognozy z okresem 2 miesięcznym z terminami płatności pierwszej na grudzień 2024 r. oraz drugiej na luty 2025 r.
  4. Faktura rozliczeniowa zgodna z nowym harmonogramem za okres od 01.11.2024 r. do 30.04.2025 r. oraz kolejne prognozy na okresy przyszłe.

Od 1.07.2024 r. zmieniliśmy harmonogramy odczytowe dla prosumentów posiadających 6 miesięczny okres rozliczeniowy. Faktury rozliczeniowe dla prosumentów z cyklami sześciomiesięcznymi wystawiamy zgodnie z miesiącami odczytowi w ciągu całego roku kalendarzowego.

Twoje rozliczenie będziemy wystawiać w jednym  z poniższych harmonogramów:

  • harmonogram 01/07 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych styczeń, lipiec),
  • harmonogram 02/08 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych luty, sierpień),
  • harmonogram 03/09 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych marzec, wrzesień),
  • harmonogram 04/10 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych kwiecień, październik),
  • harmonogram 05/11 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych maj, listopad),
  • harmonogram 06/12 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych czerwiec, grudzień).

 

Sprawdź https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/dokumenty-i-formularze/formularz-prosument-harmonogram-rozliczeniowy jaki jest twój harmonogram

Jeżeli Twój dotychczasowy harmonogram uległ zmianie, to po rozliczeniu za okres do 30.06.2024 otrzymasz rozliczenie w nowych harmonogramie. Pierwsze rozliczenie będzie krótsze niż 6 miesięcy, np. przy harmonogramie 3/9 faktura zostanie wystawiona za okres od 1.07.2024 r. do 30.09.2024 r. a kolejna faktura  za okres od  1.10.2024 r.  do 31.03.2025 r.

Zmiana harmonogramów odczytowych nie wpływa na zasady wykorzystania zmagazynowanej energii (w przypadku rozliczeń w modelu net-metering) lub depozytu prosumenckiego (w przypadku rozliczeń w modelu net-biling).

Wprowadzone zmiany nie wymagają zmiany umowy. 

Faktury prognozowe są to faktury, które wystawiamy na przyszłe okresy rozliczeniowe dla Klientów, którzy posiadają 6 miesięczny cykl rozliczeniowy.


Otrzymasz od nas rozliczenia półroczne zawierające: 

  • fakturę rozliczeniową wystawioną na podstawie rzeczywistych danych udostępnionych przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej,
  • faktury prognozowe wystawione na podstawie szacowanego wolumenu płatne co 2 miesiące.

Faktury prognozowe pozwalają na rozłożenie należności w czasie, dzięki czemu zmniejszy się jednorazowe obciążenie z tytułu półrocznego rozliczenia i kumulacji dużej należności w jednym czasie.

Zyskujesz zdolność do przewidzenia, jakie będą koszty zużycia energii w przyszłości, co pozwali Ci lepiej planować swoje budżety i podejmować świadome decyzje dotyczące efektywności energetycznej.

Jeżeli jest to Twoje pierwsze rozliczenie prosumenckie to podstawą do wyliczenia faktur prognozowych są:
a) średniodobowe zużycie zadeklarowane w umowie

  • dla pierwszych faktur przy nowo zawieranych Umowach prosumenckich (nowe przyłączenie, zmiana Sprzedawcy, przepisanie), lub

b) wolumen energii elektrycznej z dotychczas obowiązującej Umowy kompleksowej z uwzględnieniem zainstalowanej mocy mikroinstalacji

  • dla Klientów, którym na podstawie zapisów Prawa energetycznego [1] zmieniliśmy dotychczas obowiązującą Umowę Kompleksową na umowę Kompleksową prosumencką.

Jeżeli jest to Twoje kolejne rozliczenie prosumenckie  szacowanie wolumenów odbywa się na podstawie analogicznego okresu roku poprzedniego.

Faktury prognozowe wystawiane są według opłat i stawek za energie elektryczną z uwzględnieniem okresów, które obejmuje prognoza.

Tak, możesz skorygować faktury prognozowe z uwzględnieniem istotnych zmian w poborze energii. Aby skorygować prognozę przekaż nam Twoją średniomiesięczną ilość energii elektrycznej w kWh dla wprowadzenia i poboru.

Ważne! Prognozę możemy skorygować do podanych przez Ciebie wartości, jeśli nie upłynął jeszcze okres rozliczeniowy, który obejmuje faktura.

Jeżeli nie chcesz otrzymywać faktur prognozowych dobrym rozwiązaniem jest zmiana cyklu rozliczeniowego.   Jeśli zmienisz swój cykl rozliczeniowy na krótszy tj. na 1-miesięczny lub 2-miesięczny, wystawimy  CI rozliczenia  na podstawie danych otrzymanych od OSD po ich sumarycznym godzinowym  zbilansowaniu zgodnie z wybranym cyklem.

Dla cyklu:

-  1-miesiecznego – rozliczenie po każdym miesiącu  kalendarzowym

-2-miesięcznego- rozliczenie po każdym  miesiącu parzystym (np. po lutym, po kwietni itp.)

Cykl rozliczeniowy możesz zmienić za pośrednictwem naszej strony - https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/dokumenty-i-formularze/formularz-zmiany-danych-umowy

Ważne! Możesz wystąpić o zmianę cyklu rozliczeniowego nie częściej niż raz na 12 miesięcy, [1]
[1] pkt 2.3.2 TARYFY DLA USŁUG DYSTRYBUCJI ENERGII ELEKTRYCZNEJ PGE Dystrybucja S.A.

Twój sposób rozliczenia zmienił się z płatności dokonywanych na podstawie rozliczenia rzeczywistego raz na pół roku, na rozliczenia półroczne zawierające:

  • fakturę rozliczeniową wystawioną na podstawie rzeczywistych danych udostępnionych przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej,
  • faktury prognozowe wystawione na podstawie szacowanego wolumenu płatne co 2 miesiące.

Faktury prognozowe wprowadziliśmy zgodnie z obowiązującymi przepisami [1] oraz postanowieniami regulaminu [2]

 

[1] ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną.

[2] Regulamin wykonywania umów kompleksowych sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci OSD z mikroinstalacji lub małej instalacji.

Tak możesz zmienić model rozliczenia na rzeczywisty. Faktury prognozowe wysyłamy do Klientów, którzy posiadają 6 miesięczny cykl rozliczeniowy. Jeśli zmienisz cykl rozliczeniowy na krótszy tj. na 1-miesięczny lub 2-miesięczny, wystawimy  CI rozliczenia  na podstawie danych po ich sumarycznym godzinowym  zbilansowaniu, otrzymanych od OSD zgodnie z wybranym cyklem.

Twoje rozliczenia nie są wykonywane na podstawie odczytów licznika. Z tego powodu nie mamy możliwości uwzględnienia w rozliczeniu podanych przez Ciebie odczytów. Wykonujemy rozliczenia na podstawie danych po sumarycznym godzinowym ich bilansowaniu. Te dane otrzymujemy od Operatora Systemu Dystrybucyjnego. 

Abonament naliczymy zgodnie z wybranym przez Ciebie okresem rozliczeniowym niezależnie za jaki okres wystawimy Ci rozliczenie.

Pozostałe opłaty zależne są od ilości zużytych przez Ciebie kWh.

Prosument zbiorowy i prosument wirtualny

Prosument zbiorowy:

  • jest odbiorcą końcowym,
  • wytwarza energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii,
  • wytwarzana przez niego energia elektryczną pochodzi z mikroinstalacji (do 50 kWp) lub małej instalacji (do 1 MW),
  • wytwarza energię elektryczną wyłącznie na własne potrzeby,
  • ww. instalacja jest przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej za pośrednictwem wewnętrznej instalacji elektrycznej budynku wielolokalowego, w której znajduje się punkt poboru energii elektrycznej tego odbiorcy,
  • ma przypisaną do jednego punktu poboru energii, w którym pobiera energię elektryczną, moc zainstalowaną elektryczną instalacji odnawialnych źródeł energii, która nie przekracza mocy umownej ustalonej dla tego punktu poboru energii, nie większą niż 50 kW,
  • w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym wytwarzanie energii elektrycznej nie stanowi przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej,
  • nie musi posiadać umowy kompleksowej, a prosumenci mogą posiadać różnych sprzedawców.

 

Więcej informacji znajdziesz tutaj - https://www.gov.pl/web/klimat/prosument-zbiorowy

 

Ważne:

Zgłoszenie instalacji odnawialnego źródła energii dla prosumenta zbiorowego wraz z danymi prosumentów zbiorowych z % udziałem w wytwarzaniu energii elektrycznej składasz do swojego Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

 

Wniosek dostępny na stronie - https://pgedystrybucja.pl/strefa-klienta/przydatne-dokumenty

 

Prosument wirtualny to odbiorca, który produkuje prąd z odnawialnych źródeł energii w jednym miejscu, a zużywa go na własne potrzeby w innym miejscu, korzystając z sieci elektroenergetycznej do przesyłania tej energii.

Co to oznacza w praktyce?
Nie musisz montować paneli na swoim dachu – korzystasz z energii wyprodukowanej gdzie indziej.
Energia, którą wytworzy wykupiona przez Ciebie część instalacji obniży Twoje rachunki.
Rozliczenie odbywa się w systemie net-bilingu, czyli wartość energii trafia na Twoje konto jako depozyt prosumencki.

Wartościowy – rozliczanie wartości energii wprowadzonej z wartością energii pobranej. Wartość energii wprowadzonej ustalana na podstawie rynkowej miesięcznej ceny energii.

 

Ważne!

Prosument wirtualny będzie obowiązywać od 2.07.2025 r. [1]

[1] Ustawa z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia energii elektronicznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego

Dokumenty do pobrania