Meta Pixel script image

Umowa z PGE

Podpisz umowę

Chcesz podpisać z nami umowę i dołączyć do ponad 5 milionów klientów z całej Polski? Nic prostszego! Możesz to zrobić bez konieczności wychodzenia z domu - szybko, sprawnie i bezpiecznie lub możesz odwiedzić nas w Biurze Obsługi Klienta. Pamiętaj, aby przygotować odpowiednie dokumenty:

Jesteś spadkobiercą i nie posiadasz potwierdzenia dziedziczenia

     → Akt zgonu

     → Oświadczenie o nabyciu spadku

 

Jesteś spadkobiercą i posiadasz potwierdzenie dziedziczenia

     → Sądowe orzeczenie nabycia spadku albo Notarialne poświadczenie dziedziczenia

 

Nie jesteś spadkobiercą

     → Akt zgonu

     → Tytuł prawny do nieruchomości

 

→ Oświadczenie na okoliczność przekazania/przejęcia lokalu - dla lokali bez instalacji PVPobierz dokument

 

→ Oświadczenie na okoliczność przekazania/przejęcia lokalu - dla lokali z instalacją PVPobierz dokument

 

→ Potwierdzenie możliwości świadczenia usługi dystrybucji

Osoba pracująca na laptopie, zbliżenie na dłonie na klawiaturze.

Online

Wypełnij formularz elektroniczny i zdalnie podpisz umowę.

Wypełnij wniosek online

Dłoń podpisująca dokument, trzymająca długopis.

Tradycyjnie

Osobiście w lokalnym Biurze Obsługi Klienta

Znajdź najbliższe BOK

Czy wiesz, że...

W PGE umowę możesz podpisać zdalnie, bez konieczności wychodzenia z domu czy drukowania dokumentów. Aby to zrobić wystarczy telefon i adres e-mail.

 

Dowiedz się więcej

Pytania i odpowiedzi

Czy właściciele gospodarstw domowych mogą wybierać sobie sprzedawcę energii elektrycznej?

Tak. W wyniku liberalizacji rynku energii elektrycznej w Polsce od 1 lipca 2007 r. właściciele gospodarstw domowych (taryfa G) uzyskali prawo zmiany sprzedawcy energii elektrycznej. Odtąd ok. 15,7 milionów klientów ma prawo wolnego wyboru sprzedawcy.

W jaki sposób można zmienić sprzedawcę energii na PGE?

Wystarczy podpisać z PGE Obrót SA Umowę Sprzedaży Energii Elektrycznej oraz udzielić pisemnego pełnomocnictwa do reprezentowania w procesie zmiany sprzedawcy. Wszelkie formalności związane ze zmianą sprzedawcy energii zostaną zrealizowane przez PGE Obrót SA. W ramach pełnomocnictwa zostanie rozwiązana dotychczasowa Umowa na sprzedaż i dostarczanie energii oraz nastąpi zawarcie Umowy z lokalnym operatorem Systemu Dystrybucyjnego na dostarczanie energii do gospodarstwa domowego lub firmy.

Czy w przypadku zmiany sprzedawcy energii muszę zmienić licznik?

W większości przypadków, przy zmianie sprzedawcy energii nie trzeba zmieniać licznika. Licznik poboru energii (układ kontrolno-pomiarowy) pozostaje ten sam, ponieważ jest własnością lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Wyjątek stanowią Odbiorcy przemysłowi rozliczani w grupach taryfowych A i B - w tym przypadku układ pomiarowy jest własnością Odbiorcy i to on musi zadbać o jego wymianę.

Czy w trakcie zmiany sprzedawcy energii pozostanę bez prądu?

Nie. Dotychczasowy sprzedawca energii będzie zapewniał prąd do momentu wejścia w życie umowy z PGE.

Czy w celu zawarcia umowy na sprzedaż energii elektrycznej muszę samodzielnie rozwiązać umowę z dotychczasowym dostawcą energii elektrycznej?

W celu ułatwienia procesu zmiany sprzedawcy Klient może upoważnić PGE do reprezentowania go w stosunku do obecnego dostawcy podpisując stosowne pełnomocnictwo. Dzięki temu, wszelkie czynności związane ze zmianą sprzedawcy zostaną przeprowadzone przez PGE Obrót SA

Czy zmiana sprzedawcy energii jest całkowicie bezpłatna?

Tak. Zmiana sprzedawcy energii jest całkowicie bezpłatna.

Jak długo trwa proces zmiany sprzedawcy energii?

Termin zmiany sprzedawcy jest ustawowo regulowany i wynosi 21 dni, niezależnie od tego czy jest to pierwsza czy kolejna zmiana sprzedawcy. Należy jednak pamiętać, iż czas ten będzie również wynikał z terminów wypowiedzenia umowy poprzedniemu sprzedawcy, który może wynosić nawet 3 miesiące.

Znajomy zmienił dostawcę energii elektrycznej i otrzymuje teraz dwie faktury. Dlaczego?

Klienci PGE Obrót SA na tzw. rynku historycznym (Klienci z obszaru objętym siecią dystrybucyjną PGE Dystrybucja SA) mają zapewnione udogodnienie w postaci usługi kompleksowej, czyli otrzymują tylko jedną fakturę: za zużytą energię elektryczną oraz za usługę dystrybucyjną, czyli "transport" energii. Ci Klienci, którzy zmieniają Sprzedawcę, otrzymują dwie faktury: osobno za zużytą energię, osobno za dystrybucję.

Należy nadmienić, że obecnie część Sprzedawców świadczy również usługę kompleksową dla Klientów w gospodarstwach domowych poza swoim tzw. rynkiem historycznym – jest to usługa uzależniona od podpisanej umowy między Sprzedawcą, a lokalnym Operatorem Systemu Dystrybucyjnego. Dzięki takiemu rozwiązaniu Klient w gospodarstwie domowym zmieniający Sprzedawcę będzie otrzymywał nadal 1 fakturę.

Zmiana miejsca licznika 

Zgodnie z obowiązującymi przepisami za przebudowę przyłącza energetycznego wraz z wyniesieniem układu pomiarowego dokonywana jest na wniosek podmiotu przyłączonego do sieci czyli Klienta. W związku z tym to Klient ponosi koszty związane ze zmianą miejsca.

Wymiana licznika

Wymiana urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego nazywanego licznikiem może nastąpić po upływie okresu jego legalności. Musi być on sprawdzony i dopuszczony do dalszej eksploatacji tzw. legalizacja wtórna lub wymieniony na nowy.

Wymiana licznika następuje również w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w jego działaniu.

Moc przyłączeniowa

Jest to największa moc czynna wyrażona w kW (kilowatach) pobierana lub oddawana do sieci. Jest to suma mocy wszystkich urządzeń (odbiorników elektrycznych), które klient może włączyć do sieci w jednym czasie. Taką moc Klient może zadeklarować na podstawie analizy urządzeń jakie posiada w swoim domu. Dla mocy przyłączeniowej dobierane jest odpowiednie zabezpieczenie przedlicznikowe.

 Przykładowe urządzenia i ich moce znamionowe (1000W = 1kW)

 

kuchenka elektryczna

7000÷10000 W

żelazko

800÷1400 W

piekarnik

2000÷5000 W

maszyna do szycia

100 W

kuchenka mikrofalowa

800÷2000 W

ekspres do kawy

850 W

telewizor

100÷150 W

czajnik bezprzewodowy

2500 W

odkurzacz

500÷1000 W

czajnik ceramiczny

1000 W

radio

25 W

suszarka do włosów

1000 W

toster

1100 W

bojler elektryczny

1300÷5000 W

lodówka mała

150 W

przepływowy podgrzewacz wody

3000÷24000 W

lodówka duża

200 W

komputer

100 W

zamrażarka

350 W

zmywarka do naczyń

1200 W

Przyłącze energetyczne 

Jest to element domowej instalacji elektrycznej służącej do połączenia instalacji odbiorczej z siecią energetyczną dostawcy energii elektrycznej. Przyłącze energetyczne może być kablowe lub napowietrzne . Przyłącze rozpoczyna się w miejscu przyłączenia i kończy bezpiecznikami w skrzynce (szafce) przyłączowej.

Stan licznika (odczyt) 

Stan licznika u Klientów odczytywany jest przez pracowników Operatora Systemu Dystrybucyjnego (w przypadku punktów poboru energii na tzw. rynku historycznym są to pracownicy PGE Dystrybucja S.A.). Stan licznika można również zgłosić w elektronicznym Biurze Obsługi Klienta PGE eBOK (www.ebok.gkpge.pl) lub na PGE Contact Center  422 222 222 (maksymalnie dwa razy pod rząd).

Przykładowe moce przyłączeniowe dla odbiorców z grupy taryfowej G 

Mieszkanie - licznik prądu 1-fazowy - moc do 5 kW.

Dom lub mieszkanie - licznik 3-fazowy - moc od 12 kW.

Dom jednorodzinny lub mieszkanie o powierzchni użytkowej około 200 m2 wyposażone w elektryczne ogrzewanie akumulacyjne, kuchnię elektryczną, bojler lub przepływowy podgrzewacz wody - licznik 3-fazowy – moc od 25 kW.

Czy istnieje możliwość wykonania przez energetyków z Rejonu Energetycznego drobnych usług na zlecenie?

W przypadku PGE: tak, energetycy świadczą określone usługi na zlecenie Odbiorców, którzy są przyłączeni do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej PGE. Pełna lista wykonywanych czynności wraz z aktualnym cennikiem znajduje się na stronie PGE Dystrybucja S.A. Aby skorzystać z tej możliwości, należy ściągnąć plik z cennikiem, wydrukować i wypełnić załączony wniosek, a następnie złożyć go w najbliższym Rejonie Energetycznym.

Mój licznik chyba nie działa prawidłowo. Czy można sprawdzić poprawność jego odczytów?

Jeżeli wskazania układu pomiarowo-rozliczeniowego budzą podejrzenia jego nieprawidłowej pracy (np. tarcza licznika obraca się pomimo wyłączenia zabezpieczeń przeciwzwarciowych, obraca się tylko część kółek z cyframi) Odbiorca ma prawo zgłosić żądanie wykonania jego kontroli. W przypadku stwierdzenie niesprawności układ pomiarowo-rozliczeniowy zostanie wymieniony. Odbiorca może również zażądać badania laboratoryjnego układu pomiarowo-rozliczeniowego. Gdy wykaże ono nieprawidłowe pomiary, układ zostanie wymieniony. W przypadku stwierdzenia prawidłowych odczytów Odbiorca zobowiązany jest ponieść koszt badania, określony w „Taryfie dla usług dystrybucji energii elektrycznej PGE Dystrybucja S.A" lub taryfie innego dystrybutora energii, na którego terenie znajduje się punkt poboru energii.

W celu zawarcia umowy na czas budowy w pierwszej kolejności należy zrealizować wszystkie czynności związane z procesem przyłączeniowym u lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Po zakończonym procesie przyłączeniowym Operator Systemu Dystrybucyjnego wyda „Potwierdzenie możliwości świadczenia usługi dystrybucji i określenie parametrów dostaw”. Wraz z otrzymanymi dokumentami oraz dokumentem tożsamości należy zgłosić się do PGE Obrót w celu zawarcia „Umowy kompleksowej”. Wszystkie formalności można zrealizować również korespondencyjnie. Należy jednak pamiętać, aby wybrać odpowiednią grupę taryfową oraz potrzebną moc umowną w ramach zamówionej mocy przyłączeniowej. W tym celu należy wypełnić wniosek o zawarcie umowy kompleksowej.

  • Mieszkanie: licznik prądu 1-fazowy – moc do 5 kW
  • Dom lub mieszkanie: licznik 3-fazowy – moc od 12 kW.
  • Dom jednorodzinny lub mieszkanie o powierzchni użytkowej około 200 m2 wyposażone w elektryczne ogrzewanie akumulacyjne, kuchnię elektryczną, bojler lub przepływowy podgrzewacz wody: licznik 3-fazowy – moc od 25 kW.

Zastosowanie jednej z grup taryfowych G, jeżeli punkt odbioru przyłączony jest w V grupie przyłączeniowej (przyłącze docelowe), może nastąpić po dostarczeniu przez Klienta jednego z dokumentów:

  • zawiadomienia o częściowym lub całkowitym zakończeniu budowy, potwierdzonym przez właściwy organ starostwa powiatowego lub dokumentu wystawionego przez właściwy organ starostwa powiatowego zezwalającego na użytkowanie obiektu.
  • w przypadku braku wyżej wymienionych dokumentów, możliwa jest zmiana grupy przyłączeniowej na podstawie pisemnego oświadczenia Klienta o zakończeniu budowy i wykorzystywaniu energii elektrycznej do celów mieszkalnych/gospodarstwa domowego. Wraz z otrzymanymi dokumentami oraz dokumentem tożsamości należy zgłosić się do PGE Obrót w celu zawarcia „Umowy kompleksowej”. Wszystkie formalności można zrealizować również korespondencyjnie. Należy jednak pamiętać, aby wybrać odpowiednią grupę taryfową oraz potrzebną moc umowną w ramach zamówionej mocy przyłączeniowej. W tym celu należy wypełnić wniosek o zawarcie umowy kompleksowej sprzedaży energii elektrycznej i świadczenia usługi dystrybucji dla Odbiorców z grupy taryfowej G1x oraz C1x i wysłać wraz z wymaganymi załącznikami do PGE Obrót. Jeżeli punkt odbioru przyłączony jest w VI grupie przyłączeniowej (przyłącze tymczasowe), zmiana taryfy na G może nastąpić po wcześniejszym wystąpieniu z wnioskiem do Operatora Systemu Dystrybucyjnego o określenie warunków przyłączenia i realizacji przez Operatora umowy przyłączeniowej, na podstawie wydanego przez PGE Dystrybucja dokumentu „Potwierdzenie możliwości świadczenia usługi dystrybucji i określenie parametrów dostaw”. Przy zmianie grupy taryfowej z C1x na G należy skontaktować się z PGE Obrót w celu zawarcia „Umowy kompleksowej” z dokumentem tożsamości.

TAK. Możesz skorzystać z oferty podczas trwania już obowiązującej umowy. Co więcej, jeśli korzystasz już z oferty PGE Obrót, to na pół roku przed końcem terminu obowiązywania dotychczasowej, możesz przyjąć nową ofertę (która będzie obowiązywała po zakończeniu obecnej).

Trafiłeś na umowę rezerwową do PGE Obrót? Poczytaj więcej na ten temat na dedykowanej stronie. Dowiesz się z niej wszystkiego co możesz zrobić będąc na takiej umowie.