Jestem prosumentem
Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami jakie dla Ciebie przygotowaliśmy! Wybierz odpowiednią kategorie i sprawdź szczegóły.
Ogólne informacje
Jest to Odbiorca końcowy/Klient, który:
- wytwarza energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji,
- jeśli jest Odbiorcą innym niż gospodarstwo domowe, to wytwarzanie energii elektrycznej nie może stanowić przeważającej części tej działalności gospodarczej,
- posiada mikroźródło o mocy nie przekraczającej 50 kW.
Jest to instalacja odnawialnego źródła energii ( np. fotowoltaika) o:
- łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączonej do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV,
- mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW.
Wyróżniamy dwa modele rozliczeń:
- Net-metering - więcej dowiesz się tutaj: rozliczenia w modelu net-metering
- Net- billing - więcej dowiesz się tutaj: rozliczenia w modelu net- billing
Możesz skontaktować się z nami :
- za pośrednictwem infolinii pod numerem 422 222 222,
- lub uzupełnić formularz: https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/dokumenty-i-formularze/formularz-zmiany-danych-umowy
Ważne!
Niezbędne wnioski i formularze znajdziesz tez na stronie:
https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/dokumenty-i-formularze
Zmiana zgłaszana jest do Operatora Systemu Dystrybucyjnego/PGE Dystrybucja S.A. i obowiązywać będzie od daty przez niego wskazanej.
W takiej sytuacji sposób rozliczania prosumenta nie zmienia się. Należy jednak mieć na uwadze, że moc instalacji odnawialnego źródła energii po modernizacji, nie może być wyższa niż 50 kW.
Ważne! Jeśli zwiększysz moc swojego mikroźródła powyżej 10 kW – zmienimy Ci również współczynnik bilansowania z 0,8 na 0,7
Nie. Zmiana grupy taryfowej przez prosumenta dotychczas rozliczanego w oparciu o system opustów nie powoduje konieczności zmiany sposobu rozliczenia.
Nie. Zmiana odbiorcy źródła wytwórczego, dotychczas rozliczanego w systemie opustów, nie spowoduje zmiany sposobu rozliczeń. Nowy odbiorca będzie mógł być nadal rozliczany w systemie opustów.
Jeśli zauważysz, że Twoja mikroinstalacja fotowoltaiczna wyłącza się lub działa niestabilnie przeczytaj poradnik Operatora dostępny na stronie: pgedystrybucja.pl/strefa-klienta/informacje-dla-konsumenta/poradnik-dla-prosumenta
Polega na rozliczaniu energii wprowadzonej i pobranej, gdzie ilość energii zbilansowanej wyliczana jest dla każdej godziny oddzielnie. W tej metodzie odejmuje się ilość energii wprowadzonej do sieci od ilości energii pobranej. Na podstawie sumy tak obliczonych różnic wystawiane są rozliczenia. Za bilansowanie godzinowe odpowiedzialny jest Operator Systemu Dystrybucyjnego.
Dedykowany raport dotyczący danych pomiarowych godzinowych możesz:
- pobrać za pomocą systemu teleinformatycznego eBOK/Moje PGE
- zamówić za pośrednictwem Infolinii pod numerem: 422 222 222.
Ważne! Raport może być przesłany jedynie w formie elektronicznej.
Instalacja fotowoltaiczna wyprodukowaną energię kieruje od razu do Twojej nieruchomości, gdzie zużywasz ją na bieżąco w proporcji 1:1 (bez potrącenia) i to jest właśnie autokonsumpcja.
- Jeśli ilość produkowanej energii przekracza Twoje aktualne zapotrzebowanie, to jej nadwyżka kieruje się w stronę licznika i zostaje zarejestrowana przez licznik jako „energia wprowadzona do sieci”.
- Jeśli bieżąca produkcja własna jest niewystarczająca, brakująca część jest pobierana z sieci i rejestrowana przez licznik jako „energia pobrana z sieci”.
Ważne! Ze względu na to, że licznik mierzy jedynie nadwyżkę energii produkowanej przez Twoją instalację (część produkcji, której nie zużyjesz na bieżąco), ilość wprowadzonej energii zarejestrowanej na liczniku będzie zawsze mniejsza niż na inwerterze/aplikacji, który prezentuje całość produkcji.
Jeśli chcesz otrzymywać swoje faktury elektronicznie, to aktywuj usługę PGE eFaktura. Szczegółowe informacje - https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/pge-efaktura
Należności wynikające z faktur to nie tylko koszty zakupu energii elektrycznej. Niezależnie od wyniku rozliczenia wynikającego z bilansowania energii, do zapłaty pozostają jeszcze opłaty stałe wynikające z Taryfy Operatora Systemu Dystrybucyjnego - https://pgedystrybucja.pl/o-spolce/dzialalnosc/przydatne-dokumenty
Jest to sprzedaż energii wytworzonej przez prosumenta energii odnawialnej albo prosumenta zbiorowego energii odnawialnej innym użytkownikom systemu na podstawie umowy. Umowa ta określa warunki dotyczące zautomatyzowanego wykonania transakcji i płatności za nią bezpośrednio między stronami tej umowy albo za pośrednictwem, będących stroną trzecią użytkownika systemu lub spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu Ustawy [1].
Ważne! Energię sprzedawaną w ramach partnerskiego handlu energią może zakupić zarówno inny prosument indywidualny lub zbiorowy, jaki i odbiorca nie posiadający mikroinstalacji.
[1] art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 380)
Jeśli jesteś stroną umowy w ramach partnerskiego handlu energią, masz obowiązek pisemnie informować nas o:
- zawarciu umowy w ramach partnerskiego handlu energią – pobierz wzór
- ilości prądu, który został kupiony na podstawie tej umowy do 10. dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym kupiłeś lub sprzedałeś energię w ramach Partnerskiego handlu energią z OZE. Plik do wypełnienia znajdziesz tutaj - pobierz plik
Rozliczenia w modelu net-metering
Net-metering to sposób rozliczeń prosumentów, z którego korzystają klienci, którzy zgłosili przyłączenie mikroinstalacji przed 1.04.2022 roku. Polega na rozliczaniu energii wyprodukowanej w Twojej mikroinstalacji z energią zużytą przez Ciebie w danym okresie rozliczeniowym.
Energia wytworzona rozliczana jest ilościowo. Z nadwyżek energii wprowadzonej do sieci możesz odebrać:
- 0,8 z każdej wprowadzonej 1 kWh - dla instalacji o mocy do 10 kW lub,
- 0,7 z każdej wprowadzonej 1 kWh - dla instalacji o mocy powyżej 10 kW.
Przygotowaliśmy dla Ciebie ulotkę o podstawowych zasadach rozliczania prosumentów w modelu net – metering. Sprawdź - pobierz plik
Z modelu net-metering możesz skorzystać, jeżeli złożyłeś wniosek o przyłączenie swojej mikroinstalacji:
- do 31.03.2022 r. lub
- do 31.12.2023 r. i do 31.03.2022 r. zawarłeś z Jednostką Samorządu Terytorialnego umowę w ramach dofinansowania z regionalnego programu operacyjnego
Ważne ! W przypadku skorzystania z tzw. Programów parasolowych do zastosowania rozliczenia w modelu net-metering konieczne było złożenie swojemu Sprzedawcy stosownego Oświadczenia. Takie oświadczenie należało złożyć do 31.12.2023 r.
Jeśli nie zużyjesz energii wyprodukowanej przez Twoją mikroinstalację na swoje bieżące potrzeby, odłożymy ją do Twojego wirtualnego magazynu energii.
Ważne! Nadwyżki energii z Wirtualnego Magazynu Energii możesz wykorzystać przez okres następnych 12 miesięcy. Po tym okresie energia nie podlega odbiorowi.
Od 1 kwietnia 2022 r. nie prezentujemy już informacji dotyczących wskazań licznika. Zmiana ta jest spowodowana przejściem na rozliczenia prowadzone na podstawie danych po sumarycznym godzinowym bilansowaniu.
Jeśli jest to możliwe bilansowanie energii następuje wyłącznie „wewnątrz” strefy. To znaczy, że pobór bilansujemy nadwyżką zarejestrowaną w tej samej strefie. Jeśli jednak po takim bilansowaniu „wewnętrznym” okaże się, że w jednej strefie nadal dysponujesz nadwyżką energii, natomiast w drugiej strefie znajduje się jej niedobór, wtedy brakujące kWh zostają przeniesione między strefami. Te przeniesione kWh także zostaną rozliczone zgodnie ze współczynnikiem bilansowania w kolejnym kroku, ale to potrącenie jest wykonywane wyłącznie jednorazowo.
Tak. Prosument dotychczas rozliczany w systemie opustów może wystąpić o zmianę sposobu rozliczenia na model net-billing. W tym celu powinien nie później niż 21 dni przed początkiem kolejnego kwartału, złożyć pisemne oświadczenie do sprzedawcy energii elektrycznej o skorzystaniu z zasad prowadzenia rozliczeń wartościowych (model net-billing). Wzór oświadczenia znajdziesz tutaj - pobierz plik.
Ważne! Zasady prowadzenia rozliczeń wartościowych stosuje się od pierwszego dnia kolejnego kwartału, lecz nie wcześniej niż od 1 lipca 2022 r., przez okres 15 lat. Okres ten jest skrócony o czas korzystania przez tego prosumenta energii odnawialnej z rozliczeń prowadzonych w systemie opustów. Po przejściu na rozliczanie w modelu net-billing nie możesz wrócić do modelu net-metering.
Rozliczenia w modelu net-billing
Net-billing to model rozliczeń zgodnie z którym, Twoją nadwyżkę energii wprowadzonej do sieci przeliczamy na złotówki.
Nadwyżki energii odkładamy i rozliczamy na depozycie prosumenckim.
Przygotowaliśmy dla Ciebie ulotkę o podstawowych zasadach rozliczania prosumentów w modelu net – billing. Sprawdź - pobierz plik
Miejsce, gdzie zapisujemy ilości i wartości energii elektrycznej, o których mowa w Ustawie [1] oraz wynikającą z nich kwotę należną Tobie za energię elektryczną wprowadzoną do sieci. Depozyt prosumencki przeznaczany jest na rozliczenie Twoich zobowiązań wynikających z zakupu energii elektrycznej.
[1] Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii
Wartość depozytu prosumenckiego dotyczącego danego miesiąca kalendarzowego jest ustalana przyporządkowywana do Twojego konta w kolejnym miesiącu kalendarzowym. Depozyt z miesiąca n jest wykorzystywany w rozliczeniu dopiero od miesiąca n+1. Depozyty prosumenckie nie rozliczają kosztów zakupu energii wstecz, ale tylko i wyłącznie do przodu. Zatem energia wyprodukowana w styczniu będzie mogła pokryć koszty zakupu energii w lutym bądź kolejnych miesiącach, nigdy w miesiącach wcześniejszych, niezależnie od okresu rozliczeniowego.
Depozyt ten może być rozliczany na Twoim koncie przez 12 miesięcy od dnia przypisania na nim tej kwoty. Po upływie wskazanych 12 miesięcy, na podstawie przepisów Ustawy [1] niewykorzystane lub niezwrócone środki są umarzane.
Na rozliczenie z Nami w pierwszej kolejności przeznaczane są środki o najstarszej dacie przypisania do Twojego konta jako depozyt prosumencki.
Z depozytu producenckiego nie możemy rozliczyć opłaty handlowej i opłat dystrybucyjnych.
[1] Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii
Tak, nadpłata z depozytu będzie zwracana. Jeżeli prosument energii odnawialnej, prosument zbiorowy energii odnawialnej lub prosument wirtualny energii odnawialnej, w ramach rozliczenia nie wykorzysta zgromadzonych dla danego miesiąca kalendarzowego środków odpowiadających wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej w tym miesiącu w okresie 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych, to niewykorzystane środki stanowią nadpłatę, która jest zwracana prosumentowi energii odnawialnej, prosumentowi zbiorowemu energii odnawialnej lub prosumentowi wirtualnemu energii odnawialnej przez sprzedawcę, o którym mowa w Ustawie [1] terminie nie dłuższym niż do końca 13. miesiąca następującego po danym miesiącu.
Jednocześnie, wysokość zwracanej nadpłaty nie może przekroczyć 20 proc. wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci w miesiącu kalendarzowym, którego dotyczy zwrot nadpłaty.
[1] art. 40 ust. 1a, Ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii
Cena energii jest określana zgodnie z Ustawą [1] i ma charakter ceny urzędowej, którą publikują Polskie Sieci Elektroenergetyczne na www.pse.pl.
[1] Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii
Faktury prognozowe i harmonogramy odczytów rozliczeniowych
Jest to przedział czasowy, za który dokonujemy Twojego rozliczenia. Podstawą do ich wyliczenia są dane odczytowe przekazywane przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
Przykład:
Jeżeli posiadasz harmonogram 03/09 wystawimy Ci rozliczenia za przedziały czasowe:
- od 1.10 do 31.03,
- od 1.04 do 30.09.
Zmieniliśmy harmonogram, aby przyspieszyć wysyłkę Twoich rozliczeń. Do 30.06.2024 roku wszyscy prosumenci posiadający cykl odczytowy sześciomiesięczny byli rozliczani wg. harmonogramu z odczytami na koniec czerwca i grudnia. Powodowało to kumulację rozliczeń 2 razy do roku i związane z tym ryzyko występowania opóźnień w fakturowaniu. Po wprowadzeniu zmian w harmonogramach, rozliczamy prosumentów równomiernie w ciągu roku. Pozwoli nam to na szybkie wystawienie rozliczenia każdemu prosumentowi.
W kwalifikacji do danego harmonogramu kierowaliśmy się zmniejszeniem ryzyka kumulacji rozliczeń dla wszystkich prosumentów oraz równomiernym rozliczaniem prosumentów w ciągu całego roku.
Nie możesz zmienić harmonogramu. Harmonogram został ustalony przez nas w taki sposób aby przyspieszyć wysyłkę rozliczeń dla wszystkich prosumentów. Jeśli chcesz aby Twoje rozliczenia były wykonywane w innym terminie niż w obecnym harmonogramie możesz zmienić cykl rozliczeniowy na 1-miesięczny lub 2- miesięczny.
Cykl rozliczeniowy możesz zmienić wypełniając formularz - https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/dokumenty-i-formularze/formularz-zmiany-danych-umowy
Ważne! Możesz wystąpić o zmianę cyklu rozliczeniowego nie częściej niż raz na 12 miesięcy [1] [1] pkt 2.3.2 TARYFY DLA USŁUG DYSTRYBUCJI ENERGII ELEKTRYCZNEJ PGE Dystrybucja S.A.
Zmiana harmonogramów odczytowych nie wpływa na zasady wykorzystania depozytu prosumenckiego (w przypadku rozliczeń w modelu net-biling).
Możesz sprawdzić swój harmonogram pod adresem - https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/dokumenty-i-formularze/formularz-prosument-harmonogram-rozliczeniowy
Wystawiamy faktury za krótszy okres niż 6-cio miesięczny okres rozliczenia jeśli:
a. musimy dokonać rozliczenia na dzień wejścia w życie zmiany:
- cyklu rozliczeniowego,
- grupy taryfowej,
- mocy umownej dla taryfy inny niż Gx,
- zmiany mocy mikroinstalacji (zmiana współczynnika dla rozliczeń w modelu net-metering,
- zmiany Płatnika w tym dopisanie drugiej strony Umowy,
b. zmieniliśmy CI harmonogram rozliczeń; pierwsza faktura rozliczeniowa w nowym harmonogramie będzie wystawiona za okres krótszy niż 6 miesięcy, ponieważ dla wszystkich klientów wystawiliśmy rozliczenie na 30.06.2024 r., a po tym terminie wdrażamy nowe harmonogramy odczytowe. Sprawdź pod adresem: https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/dokumenty-i-formularze/formularz-prosument-harmonogram-rozliczeniowy) czy zmieniliśmy Ci harmonogram.
Zmiana harmonogramów odczytowych nie wpływa na zasady wykorzystania zmagazynowanej energii (w przypadku rozliczeń w modelu net-metering) lub depozytu prosumenckiego (w przypadku rozliczeń w modelu net-biling).
Zmiana harmonogramów odczytowych nie wpływa na zasady wykorzystania zmagazynowanej energii (w przypadku rozliczeń w modelu net-metering) lub depozytu prosumenckiego (w przypadku rozliczeń w modelu net-biling).
Pierwsza faktura rozliczeniowa w nowym harmonogramie będzie wystawiona za okres krótszy niż 6 miesięcy co wynika z faktu, że dla wszystkich klientów zostało wystawione rozliczenie na 30.06.2024 r., a po tym terminie zostaną wdrożone nowe harmonogramy odczytowe
Abonament naliczymy zgodnie z wybranym przez Ciebie okresem rozliczeniowym niezależnie za jaki okres wystawimy Ci rozliczenie.
Pozostałe opłaty zależne są od ilości zużytych przez Ciebie kWh
Przykład zmiany harmonogramu wraz z wystawieniem faktur prognozowych.
Mikroinstalacja został przyłączona do sieci OSD w dniu 23.04.2024 r., rozliczenia prowadzone są w cyklu sześciomiesięcznym. Rozliczenie mikroinstalacji będzie wyglądało następująco:
- Faktura rozliczeniowa za okres do 30.06.2024 r.
- Zmiana harmonogramu odczytowego na harmonogram 04/10.
- Faktura rozliczeniowa za okres 01.07.2024 r. do 31.10.2024 r. oraz 2 prognozy z okresem 2 miesięcznym z terminami płatności pierwszej na grudzień 2024 r. oraz drugiej na luty 2025 r.
- Faktura rozliczeniowa zgodna z nowym harmonogramem za okres od 01.11.2024 r. do 30.04.2025 r. oraz kolejne prognozy na okresy przyszłe.
Od 1.07.2024 r. zmieniliśmy harmonogramy odczytowe dla prosumentów posiadających 6 miesięczny okres rozliczeniowy. Faktury rozliczeniowe dla prosumentów z cyklami sześciomiesięcznymi wystawiamy zgodnie z miesiącami odczytowi w ciągu całego roku kalendarzowego.
Twoje rozliczenie będziemy wystawiać w jednym z poniższych harmonogramów:
- harmonogram 01/07 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych styczeń, lipiec),
- harmonogram 02/08 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych luty, sierpień),
- harmonogram 03/09 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych marzec, wrzesień),
- harmonogram 04/10 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych kwiecień, październik),
- harmonogram 05/11 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych maj, listopad),
- harmonogram 06/12 (faktury rozliczeniowe wystawiane po miesiącach odczytowych czerwiec, grudzień).
Sprawdź - https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/dokumenty-i-formularze/formularz-prosument-harmonogram-rozliczeniowy jaki jest twój harmonogram
Jeżeli Twój dotychczasowy harmonogram uległ zmianie, to po rozliczeniu za okres do 30.06.2024 otrzymasz rozliczenie w nowych harmonogramie. Pierwsze rozliczenie będzie krótsze niż 6 miesięcy, np. przy harmonogramie 3/9 faktura zostanie wystawiona za okres od 1.07.2024 r. do 30.09.2024 r. a kolejna faktura za okres od 1.10.2024 r. do 31.03.2025 r.
Zmiana harmonogramów odczytowych nie wpływa na zasady wykorzystania zmagazynowanej energii (w przypadku rozliczeń w modelu net-metering) lub depozytu prosumenckiego (w przypadku rozliczeń w modelu net-biling).
Wprowadzone zmiany nie wymagają zmiany umowy.
Faktury prognozowe są to faktury, które wystawiamy na przyszłe okresy rozliczeniowe dla Klientów, którzy posiadają 6 miesięczny cykl rozliczeniowy.
Otrzymasz od nas rozliczenia półroczne zawierające:
- fakturę rozliczeniową wystawioną na podstawie rzeczywistych danych udostępnionych przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej,
- faktury prognozowe wystawione na podstawie szacowanego wolumenu płatne co 2 miesiące.
Faktury prognozowe pozwalają na rozłożenie należności w czasie, dzięki czemu zmniejszy się jednorazowe obciążenie z tytułu półrocznego rozliczenia i kumulacji dużej należności w jednym czasie.
Zyskujesz zdolność do przewidzenia, jakie będą koszty zużycia energii w przyszłości, co pozwali Ci lepiej planować swoje budżety i podejmować świadome decyzje dotyczące efektywności energetycznej.
Podstawą do wyliczenia faktury prognozowych jest:
a) dla pierwszych faktur przy nowo zawieranych Umów prosumenckich ( nowe przyłączenie, zmiana Sprzedawcy, przepisanie ) - średniodobowe zużycie zadeklarowane w umowie,
b) dla Klientów, którym na podstawie zapisów Prawa energetycznego [1] zmieniliśmy dotychczas obowiązująca Umowa Kompleksową na umowę Kompleksowa prosumencką , dla pierwszych faktur prosumenckich:
- wolumen energii elektrycznej z dotychczas obowiązującej Umowy kompleksowej z uwzględnieniem zainstalowanej mocy mikroinstalacji
c) dla już obowiązujących Umów prosumenckich:
- dane rzeczywiste wyznaczane z odpowiedniego okresu poprzedniego roku na podstawie średniodobowego zużycia i średniodobowej produkcji energii
[1] art. 5 ust. 5 ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne.
Tak, możesz skorygować faktury prognozowe z uwzględnieniem istotnych zmian w poborze energii. Aby skorygować zaliczkę przekaż nam Twoje średniomiesięczne ilości energii elektrycznej dla wprowadzenia i poboru w kWh.
Ważne! Twoją zaliczkę możemy skorygować do podanych przez Ciebie ilości, jeśli okres rozliczeniowy ujęty na niej jeszcze nie upłynął.
Nie możesz zrezygnować z faktur prognozowanych i jednocześnie zachować 6 miesięczny cykl rozliczeniowy. Jeżeli nie chcesz otrzymywać faktur prognozowych dobrym rozwiązaniem jest zmiana cyklu rozliczeniowego. Jeśli zmienisz swój cykl rozliczeniowy na krótszy tj. na 1-miesięczny lub 2-miesięczny, wystawimy CI rozliczenia na podstawie danych otrzymanych od OSD po ich sumarycznym godzinowym zbilansowaniu zgodnie z wybranym cyklem.
Dla cyklu:
- 1-miesiecznego – rozliczenie po każdym miesiącu kalendarzowym
-2-miesięcznego- rozliczenie po każdym miesiącu parzystym (np. po lutym, po kwietni itp.)
Cykl rozliczeniowy możesz zmienić za pośrednictwem naszej strony - https://www.gkpge.pl/dla-domu/strefa-klienta/dokumenty-i-formularze/formularz-zmiany-danych-umowy
Ważne! Możesz wystąpić o zmianę cyklu rozliczeniowego nie częściej niż raz na 12 miesięcy, [1]
[1] pkt 2.3.2 TARYFY DLA USŁUG DYSTRYBUCJI ENERGII ELEKTRYCZNEJ PGE Dystrybucja S.A.
Twój sposób rozliczenia zmienił się z płatności dokonywanych na podstawie rozliczenia rzeczywistego raz na pół roku, na rozliczenia półroczne zawierające:
- fakturę rozliczeniową wystawioną na podstawie rzeczywistych danych udostępnionych przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej,
- faktury prognozowe wystawione na podstawie szacowanego wolumenu płatne co 2 miesiące.
Faktury prognozowe wprowadziliśmy zgodnie z obowiązującymi przepisami [1] oraz postanowieniami regulaminu [2]
[1] ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie sposobu kształtowania i kalkulacji taryf oraz sposobu rozliczeń w obrocie energią elektryczną.
[2] Regulamin wykonywania umów kompleksowych sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci OSD z mikroinstalacji lub małej instalacji.
Tak możesz zmienić model rozliczenia na rzeczywisty. Faktury prognozowe wysyłamy do Klientów, którzy posiadają 6 miesięczny cykl rozliczeniowy. Jeśli zmienisz cykl rozliczeniowy na krótszy tj. na 1-miesięczny lub 2-miesięczny, wystawimy CI rozliczenia na podstawie danych po ich sumarycznym godzinowym zbilansowaniu, otrzymanych od OSD zgodnie z wybranym cyklem.
Twoje rozliczenia nie są wykonywane na podstawie odczytów licznika. Z tego powodu nie mamy możliwości uwzględnienia w rozliczeniu podanych przez Ciebie odczytów. Wykonujemy rozliczenia na podstawie danych po sumarycznym godzinowym ich bilansowaniu. Te dane otrzymujemy od Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
Abonament naliczymy zgodnie z wybranym przez Ciebie okresem rozliczeniowym niezależnie za jaki okres wystawimy Ci rozliczenie.
Pozostałe opłaty zależne są od ilości zużytych przez Ciebie kWh.
Prosument zbiorowy i prosument wirtualny
Prosument zbiorowy:
- jest odbiorcą końcowym,
- wytwarza energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii,
- wytwarzana przez niego energia elektryczną pochodzi z mikroinstalacji (do 50 kWp) lub małej instalacji (do 1 MW),
- wytwarza energię elektryczną wyłącznie na własne potrzeby,
- ww. instalacja jest przyłączona do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej za pośrednictwem wewnętrznej instalacji elektrycznej budynku wielolokalowego, w której znajduje się punkt poboru energii elektrycznej tego odbiorcy,
- ma przypisaną do jednego punktu poboru energii, w którym pobiera energię elektryczną, moc zainstalowaną elektryczną instalacji odnawialnych źródeł energii, która nie przekracza mocy umownej ustalonej dla tego punktu poboru energii, nie większą niż 50 kW,
- w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym wytwarzanie energii elektrycznej nie stanowi przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej,
- nie musi posiadać umowy kompleksowej, a prosumenci mogą posiadać różnych sprzedawców.
Więcej informacji znajdziesz tutaj - https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/prosument-zbiorowy-w-polsce
Ważne:
Zgłoszenie instalacji odnawialnego źródła energii dla prosumenta zbiorowego wraz z danymi prosumentów zbiorowych z % udziałem w wytwarzaniu energii elektrycznej składasz do swojego Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
Wniosek dostępny na stronie - https://pgedystrybucja.pl/strefa-klienta/przydatne-dokumenty
Prosument wirtualny to Odbiorca produkujący prąd z odnawialnych źródeł energii i zużywający go na własne potrzeby w instalacji przyłączonej do sieci w innym miejscu niż miejsce dostraczania energii elektrycznej do tego Odbiorcy.
Wartościowy – rozliczanie wartości energii wprowadzonej z wartością energii pobranej. Wartość energii wprowadzonej ustalana na podstawie rynkowej miesięcznej ceny energii.
Ważne!
Prosument wirtualny będzie obowiązywać od 2.07.2025 r. [1]
[1] Ustawa z 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia energii elektronicznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego
Dokumenty do pobrania
-
Oświadczenie Klienta o statusie prosumenta energii odnawianej dotyczące zmiany prowadzenia rozliczenia z modelu net-metering na model net-billing [pdf 185 kB]
-
Poradnik dla prosumentów [pdf 97 kB]
-
Wzór formularza odstąpienia od zmian w umowie [pdf 584 kB]
-
Oświadczenie prosumenta w zakresie partnerskiego handlu energią [pdf 418 kB]
-
Informacja o energii sprzedanej i kupionej w ramach partnerskiego handlu energią [xlsx 14 kB]
-
Regulamin wykonywania umów kompleksowych sprzedaży energii elektrycznej, świadczenia usługi dystrybucji oraz świadczenia usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci OSD z mikroinstalacji lub małej instalacji [pdf 1 MB]
-
Przewodnik "Podstawowe zasady rozliczania prosumentów w modelu net - billing" [pdf 272 kB]
-
Przewodnik "Podstawowe zasady rozliczania prosumentów w modelu net - metering" [pdf 200 kB]