Meta Pixel script image

Płatności

 

Wpłaty należności za energię elektryczną można realizować na dwa sposoby:

1 - Wpłaty bezgotówkowe za rachunki

UsługaOpis
PGE eBOK

Zakładając konto w elektronicznym Biurze Obsługi Klienta PGE eBOK ( www.ebok.gkpge.pl) będziesz miał możliwość w serwisie Autopay dokonania jednorazowej płatności za faktury lub ustawienia płatności automatycznych pobieranych z karty przy aktywnej usłudze PGE eFaktura. Dodatkowo w każdej chwili będziesz mógł sprawdzić historię swoich płatności oraz rachunków.

PGE eFakturaDecydując się na otrzymywanie faktur drogą elektroniczną, będziesz mógł realizować płatności za fakturę klikając w jeden link, dzięki któremu dane do przelewu zostaną przekazane automatycznie z Twojej faktury. Jak skorzystać z PGE eFaktury  

Polecenie zapłaty

Uruchamiając usługę polecenia zapłaty, formalności dopełniasz tylko jeden raz. Unikasz opóźnień w dokonywaniu zapłaty, nie musisz wychodzić z domu. 

Usługa polega na automatycznym przelewie środków z Państwa rachunku na rachunek PGE Obrót. Rozliczanie w formie Polecenia Zapłaty można rozpocząć po uzyskaniu pisemnego upoważnienia od Państwa. W tym celu należy uzupełnić druk "Zgoda na obciążenie rachunku" dostępny poniżej.

Przelew

Przelew możesz wykonać sam w domu z wykorzystaniem bankowości elektronicznej lub tradycyjnie w placówce pocztowej, bankowej lub dowolnej agencji finansowej.

Zlecenie stałeZlecenie polega na automatycznym realizowaniu zleceń przelewu określonej, stałej kwoty w regularnych odstępach czasu.

 

2 - Wpłaty gotówkowe za rachunki

UsługaOpis

MONETIA

W kasach agencji bankowej Monetia. Aktualna lista punktów kasowych agencji znajduje się na stronie  www.monetia.pl

WYGODNE RACHUNKI

W kasach sieci punktów płatniczych Wygodne Rachunki.
Aktualna lista punktów kasowych znajduje się na stronie internetowej  www.pekao.com.pl

MOJE RACHUNKI

W kasach sieci handlowych i stacji benzynowych opatrzonych znakiem VIA TM – Moje Rachunki. Aktualna lista punktów kasowych znajduje się na stronie  www.mojerachunki.pl

 

W przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt:

  • mailowy:  serwis@gkpge.pl,
  • telefoniczny z Infolinią PGE 422 222 222,
  • z indywidualnym opiekunem Klienta (w przypadku średnich i dużych firm)

Najczęściej zadawane pytania

Opłatę OZE wprowadzono w ustawie o odnawialnych źródłach energii z 2015 r. Jest to stawka zmienna dystrybucyjna, która po raz pierwszy pojawiła się na fakturach od 1 lipca 2016 r.

Opłata OZE jest związana ze wspieraniem wytwarzania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w krajowym systemie elektroenergetycznym. Wpływy z jej pobierania są przekazywane do Zarządcy Rozliczeń S.A. w celu:

  • inwestycji w rozwój odnawialnych źródeł energii,
  • pokrycia kosztów powstałych z uczestnictwa producentów zielonej energii w systemach:  aukcyjnym oraz taryfy gwarantowanej, a także dopłat do ceny rynkowej.

Wysokość stawki opłaty OZE określa Prezes Urzędu Regulacji Energetyki na każdy rok i publikuje na stronie www.ure.gov.pl

Z czego wynika nowa opłata mocowa na mojej fakturze i dlaczego ją naliczono?

Odbiorcy energii elektrycznej są obciążani opłatą mocową na podstawie przepisów ustawy o rynku mocy. Ustawa została uchwalona 8 grudnia 2017 r. i weszła w życie 18 stycznia 2018 r. Obowiązek pobierania opłaty mocowej został wyznaczony na okres od 1 stycznia 2021 r. Fundusze zebrane z tej opłaty będą wykorzystywane na budowę nowych i modernizację już istniejących elektrowni, w celu zapewnienia stabilności dostaw energii elektrycznej dla odbiorców końcowych.

W zależności od rodzaju odbiorcy, opłata mocowa jest naliczana wg. dwóch różnych sposobów:

  • Odbiorcy pobierający energię w gospodarstwach domowych oraz odbiorcy w grupach taryfowych C o mocy umownej do 16 kW obciążani są stałą opłatą za każdy miesiąc. Wysokości stawek miesięcznych są zróżnicowane w zależności od przedziału rocznego zużycia energii przez odbiorcę. W w/w ustawie wskazano następujące przedziały zużycia rocznego:
    • do 500 kWh
    • od 500 kWh do 1200 kWh
    • od 1200 do 2800 kWh
    • powyżej 2800 kWh

Poprzez roczne zużycie energii należy rozumieć zużycie w okresie 365 dni poprzedzających dzień końca bieżącego okresu rozliczeniowego. 

Stawki opłat dla poszczególnych przedziałów zużycia są ustalane urzędowo (przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki) odrębnie na każdy rok kalendarzowy i są publikowane na stronie www.ure.gov.pl 

Przykład: Odbiorca zużył w ciągu roku 2250 kWh. To zużycie mieści się w przedziale od 1200 do 2800, tak więc odbiorca będzie miał naliczaną opłatę mocową zgodnie ze stawkami określonymi przez Prezesa URE na dany rok kalendarzowy.

  • Pozostali odbiorcy, w tym również odbiorcy rozliczani w grupach taryfowych G o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV, obciążani są opłatą mocową za każdą kilowatogodzinę energii pobranej w wybranych godzinach doby. Godziny te są również określane przez Prezesa URE.

Co to są godziny przypadające na szczytowe zapotrzebowanie na moc w systemie?

Są to wybrane godziny w trakcie doby, w których następuje największe zapotrzebowanie na energię elektryczną. 

 

Dlaczego naliczono mi opłatę mocową od ilości energii elektrycznej, a nie jako opłatę stałą? (odbiorca C o mocy umownej powyżej 16 kW)

Zgodnie z zapisami ustawy o rynku mocy, opłatą mocową naliczaną od ilości energii pobranej w wybranych godzinach doby są obciążani odbiorcy inni niż pobierający energię w gospodarstwie domowym oraz rozliczani w grupach taryfowych C o mocy umownej do 16 kW, a także rozliczani w grupach taryfowych G o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV  Grupa taryfowa C o mocy umownej powyżej 16 kW, zgodnie z obwiązującymi przepisami, powinna mieć zatem opłatę mocową naliczaną od ilości energii pobranej w wybranych godzinach doby. 

 

Dlaczego zastosowano mi taką stawkę do opłaty mocowej? (odbiorca G)

Stawka (miesięczna) opłaty mocowej zależy od przedziału zużycia, któremu odpowiada ilość energii, którą odbiorca pobrał w ciągu roku. Państwa roczne zużycie wynosi … kWh. Ta liczba należy do przedziału zużycia …. Tak więc do rozliczenia zastosowano stawkę …    

 

Dlaczego na fakturze nie ma progu zużycia do stawki opłaty mocowej?  (odbiorca G)

Wskazywanie na fakturze przedziału zużycia, do którego przypisano roczne zużycie energii przez odbiorcę, nie jest obowiązkowe. Wiedzę o przedziale zużycia można wywnioskować na podstawie zastosowanej stawki opłat. W tej sytuacji, aby nie dodawać nadmiarowych informacji – zrezygnowano z prezentowania opisu nazwy tego przedziału. 

 

Dlaczego od takiej ilości energii elektrycznej naliczono mi opłatę mocową? (odbiorca o mocy umownej powyżej 16 kW z wymienionym licznikiem)

Ilość energii elektrycznej od której należy naliczyć opłatę mocową została wyznaczona przez Operatora Pomiarów (PGE Dystrybucja S.A.). Wielkość ta wynika z danych pomiarowych zarejestrowanych przez licznik w postaci ilości energii pobranej w każdej godzinie okresu rozliczeniowego.  Operator Pomiarów w swoim systemie informatycznym podsumował zużycia z wybranych godzin okresu rozliczeniowego i tę sumę przekazał jako ilość energii do opłaty mocowej. Wielkości tej nie można wprost odczytać z ekranu licznika, nie można jej więc skonfrontować z danymi, które odbiorca może pozyskać we własnym zakresie.

 

Dlaczego od takiej ilości energii elektrycznej naliczono mi opłatę mocową? (odbiorca o mocy umownej powyżej 16 kW ze starym licznikiem, kwestionujący naliczoną ilość)

Ilość energii elektrycznej od której należy naliczyć opłatę mocową została wyznaczona przez Operatora Pomiarów (PGE Dystrybucja S.A.). W związku z tym, że licznik nie rejestruje zużycia energii odrębnie dla każdej godziny okresu rozliczeniowego, Operator Pomiarów wyznaczył te wartości w oparciu o sumaryczną ilość energii, pobranej w całym okresie rozliczeniowym, oraz tzw. „profil standardowy” dla grupy taryfowej w której jesteście Państwo rozliczani.

 „Profil standardowy” to tabela zawierająca współczynniki dla każdej godziny roku. Współczynnik dla danej godziny określa jaką część energii pobranej w całym okresie rozliczeniowym należy przypisać do danej godziny. Profile standardowe weryfikuje i zatwierdza Urząd Regulacji Energetyki. Po wyznaczeniu ilości energii dla każdej godziny okresu rozliczeniowego, Operator Pomiarów, w swoim systemie informatycznym, posumował zużycia z wybranych godzin okresu rozliczeniowego i tę sumę przekazał jako ilość energii do opłaty mocowej.

 

Dlaczego zastosowano mi opłatę stałą mocową? Nie jestem gospodarstwem domowym (odbiorca G)

Zastosowanie mechanizmu wyliczania opłaty mocowej w oparciu o stawkę miesięczną do rozliczeń z wszystkimi odbiorcami z grupą taryfową G wynika z dotychczasowej praktyki kwalifikowania wszystkich odbiorców tej grupy taryfowej jako odbiorców w gospodarstwach domowych. Wobec tego, taki sposób rozliczeń opłaty mocowej będzie zastosowany również dla odbiorców z tą grupą taryfową, pobierających energię na inne cele (np.: oświetlenie w budynkach mieszkalnych, garaże, lokale o charakterze zbiorowego mieszkania).

 

Dlaczego naliczono mi opłatę mocową od ilości energii elektrycznej/stałą i nie wykonano bilansowania? (prosument).

W przypadku prosumentów rozliczanych w grupach taryfowych Gx, opłata mocowa wyliczana jest jako stała opłata miesięczna. Zgodnie z przepisami ustawy o odnawialnych źródłach energii, prosument nie jest zwolniony z ponoszenia opłat stałych. U prosumentów rozliczanych w pozostałych grupach taryfowych , opłata mocowa wyliczana jest od ilość energii pobranej w wybranych godzinach doby. Co prawda, zgodnie z przepisami ustawy o odnawialnych źródłach energii, od energii pobranej i rozliczonej z energią wprowadzoną do sieci (zbilansowanej), prosument nie uiszcza opłat za usługę dystrybucji, których wysokość zależy od ilości energii elektrycznej pobranej, ale opłata mocowa nie jest opłatą za usługę dystrybucji, tylko płatnością wynikającą z obowiązków formalno - prawnych (parapodatkiem). Nie podlega więc zwolnieniu wskazanemu w ustawie.

 

 

 

Jakie są możliwości rozwiązania problemu związanego z zaległymi opłatami za energię elektryczną?

Jeśli odbiorca nie zalega notorycznie z opłatami, a w danej chwili znalazł się w trudnej sytuacji finansowej, może ubiegać się o zgodę na zawarcie ugody. Odbiorca energii elektrycznej mający przejściowe problemy finansowe może także zgłosić się do właściwego ośrodka pomocy społecznej (MOPS, GOPS). Jeśli spełnia odpowiednie kryteria, ośrodek pomocy społecznej przyznaje mu zasiłek celowy, dzięki któremu może uregulować należności za energię elektryczną. O fakcie oraz terminie przyznania takiej zapomogi ośrodek pomocy społecznej informuje PGE Obrót SA. Taka informacja jest dla nas podstawą, aby wstrzymać działania windykacyjne (odcięcie dopływu energii elektrycznej) do czasu uregulowania zaległych należności.

Często pojawia się wątpliwość przy okazji płatności faktur, która sprowadza się do pytania: czy przy ocenie terminowości wpłaty ważna jest np. data stempla pocztowego?

Liczy się data, kiedy na konto sprzedawcy energii wpłynie należność, a nie data nadania – na przykład – przekazu pieniężnego na poczcie lub data wpłaty dokonanej w jakiejś agencji finansowej. Warto korzystać zatem z form płatności, które gwarantują szybkie przelanie pieniędzy. Zachęcamy do korzystania z form płatności typu: przelew internetowy lub polecenie zapłaty oraz stałe zlecenie z konta osobistego w banku. 

Bywa, że z przyczyn losowych odbiorca energii elektrycznej ma problemy finansowe i zalega z płatnościami. Czy takie problemy są brane pod uwagę, czy raczej nie są uwzględniane i grozi mu odcięcie dopływu energii elektrycznej?

Takie okoliczności są brane pod uwagę. Podkreślamy, że wstrzymywanie dostaw energii z powodu zadłużenia występuje wówczas, jeśli dłużnik nie wykazuje ze swojej strony żadnego zainteresowania w zakresie uregulowania zaległych opłat, czyli - nie korzysta z żadnych zaproponowanych przez PGE Obrót form ugody. Wstrzymanie dostaw energii następuje także w przypadku stwierdzenia nielegalnego poboru energii elektrycznej oraz w przypadku, gdy instalacja elektryczna znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska.

 

 

Czy klient może zrezygnować z faktur prognozowanych i płacić na bieżąco?

Tak. Istnieje możliwość zmiany okresu rozliczeniowego na krótszy. W cyklach rozliczeniowych jedno- i dwumiesięcznych nie stosujemy faktur prognozowanych. Rozliczenia te zawsze odbywają się na podstawie wskazań licznika. Taki sposób rozliczania wiąże się jednak z wyższymi stawkami opłaty abonamentowej. Jeśli klient zdecyduje się na taką formę rozliczenia, powinien zgłosić się do najbliższego Biura Obsługi Klienta, aby podpisać aneks do umowy.

Jakie czynniki są brane pod uwagę przy opracowywaniu faktury prognozowanej?

Jeżeli okres rozliczeniowy jest dłuższy niż jeden miesiąc, dopuszczalne jest pobieranie opłat za energię elektryczną na podstawie prognozowanego zużycia energii. Prognozowane zużycie ustala się na podstawie zużytych kilowatogodzin w analogicznym okresie roku poprzedniego. W przypadku braku historii zużycia, prognozy wyliczane są w oparciu o deklarowane zużycie. Możliwość rozliczania klientów w oparciu o faktury prognozowane jest usankcjonowana rozporządzeniem wykonawczym do Ustawy Prawo energetyczne – Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną. Klient ma prawo zgłosić istotne zmiany w poborze energii elektrycznej – zmiany te przedsiębiorstwo energetyczne uwzględnia w prognozowaniu zużycia.