Meta Pixel script image

Nie daj się oszukać

 

Uważaj na podejrzane smsy i e-maile, w których oszuści podszywający się pod markę PGE próbują wyłudzić pieniądze lub dane osobowe.

Przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa w sieci i nie daj się oszukać.

  • wiadomość od nieznanego nadawcy
  • treść wiadomości wywołująca potrzebę natychmiastowej reakcji - np. przelewu
  • wiadomość zawierająca nieznany link
  • treść wiadomości zawierająca błędy stylistyczne i ortograficzne

Pamiętaj, aby nigdy nie klikać w link podany w SMS-ie od nieznanego nadawcy! Może to skutkować:

  • pozyskaniem przez oszustów Twoich danych osobowych, danych karty płatniczej itp.
  • zainfekowaniem Twojego komputera lub telefonu złośliwym oprogramowaniem

- weryfikuj informacje otrzymywane drogą elektroniczną

- z ostrożnością podchodź do wiadomości od nieznanych nadawców

- nie podawaj swoich danych osobowych

- nie otwieraj nieznanych linków, które prowadzą do podejrzanych stron internetowych. Takie działanie może spowodować, że złośliwe oprogramowanie wykradnie twoje hasła i dane osobowe

PGE Obrót podobnie jak każda firma zajmująca się sprzedażą i obsługą Klienta, wysyła informacje z przypomnieniami dotyczącymi płatności. Takie wiadomości można w łatwy sposób zweryfikować. Pomagają w tym wygodne, zdalne narzędzia. Zarówno elektroniczne Biuro Obsługi Klienta, jak i usługa PGE eFaktura pozwalają w każdej chwili sprawdzić podstawowe dane, takie jak np. kwota do zapłaty czy numer konta.

Ważne!

  • W treści SMS-a od PGE zawsze znajdziesz nr klienta, który możesz sprawdzić np. na swojej fakturze
  • PGE w swoich smsach nie podaje linków kierujących do systemów płatności internetowych
  • W razie wątpliwości skontaktuj się z Biurem Obsługi Klienta lub za pośrednictwem kanałów zdalnych

Działania cyberprzestępców polegają także na wysyłaniu fałszywych e-maili z informacją o braku uregulowania należności czy niedopłatach do faktur. Mają one na celu wyłudzenie płatności lub danych.

Zachowaj ostrożność i nie wpłacaj pieniędzy na podane w fałszywej korespondencji numery konta oraz nie korzystaj z nieznanych linków przekierowujących do platformy płatniczej.

W korespondencji wysyłanej przez PGE np. o zaległych płatnościach oraz zamiarze wstrzymania dostaw energii elektrycznej zawsze podany jest nr klienta, nr faktury/dokumentu wraz z terminem płatności i kwotą do zapłaty.

Podobnie jest w przypadku informacji o wystawieniu nowej PGE eFaktury. Aby upewnić się, że nadawcą wiadomości jest PGE Obrót, należy przed otwarciem załącznika sprawdzić nazwę i numer klienta w treści wiadomości. Dane te prezentowane są w prawym górnym rogu wiadomości.

Bądź czujny i uważnie czytaj umowę proponowaną przez sprzedawcę. Często na pozór atrakcyjna oferta zawiera wiele ukrytych niekorzystnych warunków, o których nikt nie wspomina. Nie daj się zaskoczyć!

Wprowadzenie  nowych przepisów dotyczących tzw. uwolnienia rynku energetycznego pozwoliło na swobodny wybór sprzedawcy energii elektrycznej. Niestety, sytuacje tę wykorzystują również nieuczciwi przedstawiciele handlowi. Pojawiły się osoby, które wykorzystując niewiedzę Klientów namawiają ich do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej oraz do podpisania nowej umowy czy aneksu. Często, podając się za „pracowników zakładu energetycznego” chcą być kojarzeni z PGE.

Przekonują, że oferują korzystniejsze warunki sprzedaży. Na pierwszy rzut oka ich oferta może wydawać się atrakcyjna, ponieważ cena za kWh jest nieco niższa. Jednak nie wspominają oni o wielu niekorzystnych dla klienta zapisach ukrytych w umowie. Są to m.in. bardzo wysokie sumy za upomnienia w przypadku spóźnienia się z płatnością, wyższe opłaty handlowe, czy dodatkowe usługi typu ubezpieczenie zdrowotne.

Nie daj się oszukać:

  • Zapytaj jaką firmę reprezentuje handlowiec i sprawdź jego tożsamość,
  • Sprawdź, co zostało Ci zaproponowane w pakiecie poza energią elektryczną,
  • Dokładnie skontroluj wysokość opłaty handlowej, kary za nieterminowe wpłaty oraz wszelkie dodatkowe koszty,
  • Uważnie i na spokojnie przeczytaj umowę przed jej podpisaniem,
  • Dopilnuj by po zawarciu umowy otrzymać drugi podpisany egzemplarz wraz ze wszystkimi załącznikami,
  • Sprawdź jakie są warunki rozwiązania umowy.

Pamiętaj, że w przypadku podpisaniu umowy poza Biurem Obsługi Klienta, zawsze przysługuje prawo do odstąpienia umowy w ciągu 14 dni od jej podpisania.

Ważne!

Od lipca 2021r. obowiązuje zakaz zawierania umów sprzedaży energii elektrycznej i gazu z odbiorcami w gospodarstwach domowych poza lokalem przedsiębiorstwa w tzw. formule door-to-door. Nie wyklucza to jednak możliwości zawarcia takiej umowy na odległość (np. telefonicznie) lub w np. centrum handlowym.

Wszystkie przypadki fałszywych wiadomości są przez PGE na bieżąco monitorowane, a strony zawierające fałszywe linki blokowane. Działania oszustów są również zgłaszane do odpowiednich organów ścigania.

Pamiętaj!

Jeśli poczujesz się pokrzywdzony przez nieuczciwego sprzedawcę, możesz powiadomić o tym Rzecznika Praw Konsumenta albo odpowiednią Delegaturę Rzecznika Ochrony Konkurencji i Konsumenta.