Zgodnie z obowiązującymi przepisami za przebudowę przyłącza energetycznego wraz z wyniesieniem układu pomiarowego dokonywana jest na wniosek podmiotu przyłączonego do sieci czyli Klienta. W związku z tym to Klient ponosi koszty związane ze zmianą miejsca lokalizacji licznika.

Wymiana urządzenia pomiarowo-rozliczeniowego nazywanego licznikiem może nastąpić po upływie okresu jego legalności. Musi być on sprawdzony i dopuszczony do dalszej eksploatacji tzw. legalizacja wtórna lub wymieniony na nowy.

Wymiana licznika następuje również w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w jego działaniu.

Jest to największa moc czynna wyrażona w kW (kilowatach) pobierana lub oddawana do sieci. Jest to suma mocy wszystkich urządzeń (odbiorników elektrycznych), które klient może włączyć do sieci w jednym czasie. Taką moc Klient może zadeklarować na podstawie analizy urządzeń jakie posiada w swoim domu. Dla mocy przyłączeniowej dobierane jest odpowiednie zabezpieczenie przedlicznikowe.

Przykładowe urządzenia i ich moce znamionowe (1000W = 1kW)

kuchenka elektryczna

7000÷10000 W

żelazko

800÷1400 W

piekarnik

2000÷5000 W

maszyna do szycia

100 W

kuchenka mikrofalowa

800÷2000 W

ekspres do kawy

850 W

telewizor

100÷150 W

czajnik bezprzewodowy

2500 W

odkurzacz

500÷1000 W

czajnik ceramiczny

1000 W

radio

25 W

suszarka do włosów

1000 W

toster

1100 W

bojler elektryczny

1300÷5000 W

lodówka mała

150 W

przepływowy podgrzewacz wody

3000÷24000 W

lodówka duża

200 W

komputer

100 W

zamrażarka

350 W

zmywarka do naczyń

1200 W

Jest to element domowej instalacji elektrycznej służącej do połączenia instalacji odbiorczej z siecią energetyczną dostawcy energii elektrycznej. Przyłącze energetyczne może być kablowe lub napowietrzne . Przyłącze rozpoczyna się w miejscu przyłączenia i kończy bezpiecznikami w skrzynce (szafce) przyłączowej.

Stan licznika u Klientów odczytywany jest przez pracowników Operatora Systemu Dystrybucyjnego (w przypadku punktów poboru energii na tzw. rynku historycznym są to pracownicy PGE Dystrybucja S.A.). Stan licznika można również zgłosić na PGE Contact Center  422 222 222 (maksymalnie dwa razy pod rząd) oraz w elektronicznym Biurze Obsługi Klienta PGE eBOK (www.ebok.gkpge.pl)

Mieszkanie - licznik prądu 1-fazowy - moc do 5 kW. 
Dom lub mieszkanie - licznik 3-fazowy - moc od 12 kW. 
Dom jednorodzinny lub mieszkanie o powierzchni użytkowej około 200 m2 wyposażone w elektryczne ogrzewanie akumulacyjne, kuchnia elektryczna, bojler lub przepływowy podgrzewacz wody - licznik 3-fazowy – moc od 25 kW