PGE partnerem projektu edukacyjnego „Fizyka dla nieletnich”

„Fizyka dla nieletnich“ jest to cykl kilkunastominutowych filmów dla uczniów, w których dwóch nauczycieli – Ignacy Rejmak i Przemysław Rojewski - w prosty i przystępny sposób wyjaśniają wszystkie najważniejsze kwestie z programu nauczania fizyki w polskich szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Został on przygotowany w oparciu o podstawę programową i był konsultowany z nauczycielami fizyki, pedagogami i naukowcami. Dodatkowo, projekt obejmuje również 100 krótkich filmów z doświadczeniami, które wesprą nauczycieli fizyki w wyjaśnianiu i prezentowaniu zjawisk omawianych podczas zajęć lekcyjnych.

Projekt „Fizyka dla nieletnich” pomaga rozwijać zainteresowanie naukami ścisłymi i zachęca do wybierania technicznych i inżynieryjnych kierunków kształcenia. Absolwenci takich kierunków w przyszłości będą mogli znaleźć zatrudnienie m.in. w branży elektroenergetycznej – mówi Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – „Fizyka dla nieletnich” ma także na celu uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych, zarówno w czasach nauczania zdalnego, jaki i stacjonarnego. Projekt ten stanowi doskonałe wsparcie w nauczaniu przedmiotu jakim jest fizyka – dodaje Wojciech Dąbrowski.

Kilka lat temu, przy okazji prac nad filmem dokumentalnym „Nieletni inżynierowie” spotkaliśmy niezwykle charyzmatycznego nauczyciela fizyki, Ignacego Rejmaka – wyjaśnia Aleksandra Skowron, producentka z firmy Mediolia. - Zachwycił nas, gdy wyjaśniał uczniom zagadnienia z fizyki. Potem okazało się, że będzie uczył w szkole z jedną z najbardziej nowoczesnych w Europie szkolnych pracowni. Dodatkowo, razem z Przemkiem Rojewskim, tworzy duet, który można śmiało porównać do dawnej Sondy z Andrzejem Kurkiem i Zdzisławem Kamińskim. Wobec takiego zbiegu okoliczności nie mogłam przejść obojętnie, więc „Fizyka dla nieletnich” narodziła się zupełnie naturalnie.

Ignacy Rejmak i Przemysław Rojewski to nauczyciele z wieloletnim doświadczeniem i wieloma sukcesami. Tworzą doskonały pełen humoru i dystansu do siebie duet. Potrafią skupić uwagę uczniów, zainteresować i zachęcić do samodzielnej pracy. Dzięki temu, fizyka przestaje być „wiedzą tajemną” a duet prowadzących można trochę porównać do „Pogromców mitów” z Discovery lub dawnej, polskiej „Sondy”.

Inspiracją "Fizyki dla nieletnich" był profesor Julius Sumner Miller – tłumaczy Przemysław Rojewski. - Na lekcji często brakuje czasu i możliwości technicznych do wykonania pomiarów i pokazów doświadczeń. To powoduje, że lekcje fizyki stają się lekcjami matematyki, a tak być nie powinno. Nie było do tej pory takiego narzędzia dostępnego dla nauczycieli fizyki.

PGE partnerem projektu edukacyjnego „Fizyka dla nieletnich”

Fizyka staje się prosta, gdy omawianiu zagadnień towarzyszy wykonywanie doświadczeń, obserwacji i wyciąganie wniosków. Wkuwanie na pamięć formułek nie daje efektów – dodaje Ignacy Rejmak. – Mamy nadzieję, że z naszej pracy skorzystają szkoły, w których nie ma takiej pracowni oraz takich możliwości.

Projekt skierowany jest do uczniów klas 7-8 szkół podstawowych, a także młodzieży z klas 1-4 liceów oraz 1-5 techników oraz ze szkół zawodowych. Drugą grupę docelową stanowią nauczyciele fizyki oraz przedmiotów zawodowych, którzy w ramach projektu otrzymają pomoce dydaktyczne. Dzięki temu uzyskają pośredni dostęp do jednej z najlepszych w Europie szkolnej pracowni fizyki. Większości doświadczeń z projektu nie można bowiem przeprowadzić w standardowych, szkolnych pracowniach, które nie dysponują odpowiednim sprzętem. Doświadczenia te są także czasochłonne, co także wyklucza ich przeprowadzenie na 45 – minutowej lekcji. 

W ramach projektu nauczyciele będą mogli wykorzystać na lekcji, jak i polecić uczniom do obejrzenia, zarówno pełne odcinki tłumaczące zagadnienia z fizyki, jak i odrębne materiały z samymi doświadczeniami. Będzie to możliwe dzięki pracowni fizycznej wyposażonej w najlepszy w Europie sprzęt ufundowany przez PGE, który to wykorzystywany jest do przeprowadzenia doświadczeń w ramach „Fizyki dla nieletnich”.

Pracownie szkolne, które dysponują odpowiednim wyposażeniem do doświadczeń, często nie są wykorzystywane, bo rozstawienie sprzętu i jego kalibracja zajmuje znacznie więcej czasu niż samo doświadczenie, które nie zawsze daje oczekiwany wynik. Dzięki nagranym doświadczeniom z fizyki nauczyciel będzie mógł wyjaśnić i ukazać zjawiska fizyczne zarówno podczas lekcji stacjonarnych, jak i tych online.

Emisja premierowego odcinka „Fizyki dla nieletnich” odbędzie się 15 września na stronie internetowej Underage.pro (https://underage.pro/fizyka) oraz na kanale YouTube. Następnie, w każdą środę prezentowany będzie kolejny odcinek.

Materiały dydaktyczne dla nauczycieli  dostępne będą na platformie https://underage.pro/fizyka/doswiadczenia/.

Dodatkowo, uczniowie mogą liczyć na wiele niespodzianek i aktualności, które na bieżąco prezentowane będą na profilu „Nieletni Profesjonaliści” w serwisie Facebook.

gkpge_biuroPrasowe_site